(25-Mar-2022, 10:57 PM)Lopopodium schreef:(25-Mar-2022, 08:01 PM)Coen__ schreef: We moeten hier gewoon die regel uit Duitsland hebben; gare fietspaden niet verplicht. Geparkeerde auto op fietspad? > Fietspad niet verplicht. Twee keer oversteken voor een fietspad? > Fietspad niet verplicht. Voetgangers blokkeren het fietspad? > Fietspad niet verplicht. En als zulke kleine blokkades elke paar honderd meter voorkomen; ze zien wisselen als een gevaar, dus hele traject... niet verplicht.
Mag ik daar 'als je bij elke inrit van een huis een stoeprandje af en daarna weer op moet als je over het fiets- en voetpad fietst' aan toevoegen? Dat maakt het fietspad in de bebouwde kom van Duitse steden vreselijk. Waarom ze daar niet even mooi soepel lopende overgangen kunnen maken is mij een raadsel. Nu hobbel ik elke vijftien/ twintig meter over twee halve stoepranden omdat ze elke oprit van een huis belangrijker vinden dan de doorgaande fietsroute.
Zeker! Als je bij Enschede de grens overgaat naar Gronau heb je een enorm brede plak asfalt, met aan beide zeiden geparkeerde auto's en dan nog ruimte genoeg om twee auto's en twee fietsers kwijt te kunnen. Maar je wordt daar geacht op z'n geasfalteerde stoep langs de lantaarnpalen te fietsen. Dat doe ik dus niet, want veel te lijp. Gebeurd me wel eens dat als een fietser voor me achter zich kijkt en mij dan ziet bij de eerstvolgende mogelijkheid ook gewoon op het goede asfalt komt rijden.
En dat is dan met de gewone fiets. Met de velomobiel helemaal geen denken aan om op zo'n veredelde stoep te rijden.
De grap is ook nog eens dat het Duitse deel geen middenberm heeft op de weg, en per helft veel breder is dan het Nederlandse deel. Het Nederlandse deel is dat "fietsstraat"... en echt een rot stuk. Ze hebben het net iets te breed gemaakt zeg maar... je ziet er dan ook dat bijna alle fietsers op de stoep fietsen... die daar qua verharding net zo ruk is als de rest, maar dan vrij van auto's die je snijden.
(26-Mar-2022, 02:35 AM)365cycle schreef:(25-Mar-2022, 08:01 PM)Coen__ schreef: We moeten hier gewoon die regel uit Duitsland hebben; gare fietspaden niet verplicht. Geparkeerde auto op fietspad? > Fietspad niet verplicht. Twee keer oversteken voor een fietspad? > Fietspad niet verplicht. Voetgangers blokkeren het fietspad? > Fietspad niet verplicht. En als zulke kleine blokkades elke paar honderd meter voorkomen; ze zien wisselen als een gevaar, dus hele traject... niet verplicht.Helemaal eens! Ik probeer het met de velomobiel al een beetje af te dwingen. Als ik dan weer eens staande gehouden word - "tsja, als er nou een veilig fietspad lag, zou ik daar liever rijden"
Met de velomobiel kun je het hier in NL ook gewoon legaal afdwingen. Het OM heeft mij ook al eens moeten terugbetalen , maar dat stel prutsers heeft mij nooit schriftelijk gelijk gegeven, enkel per mail gezegd dat ik mijn geld terug zou krijgen.
(31-Mar-2022, 10:00 PM)Jeroen S schreef: Ik fiets ook regelmatig in Duitsland en ik heb het idee dat men daar redelijk tolerant is wat betreft het fietsen op de B wegen, vergelijkbaar met onze N wegen. Ik ben een beetje slome velomobilist, 40 vind ik al heel wat. Soms mis ik het daar gewoon per ongeluk dat er ergens een fietspad ligt, zeker in de bebouwde kom. Heb ik de afgelopen drie jaar nooit een probleem mee gehad.
Problemen daar zijn alleen met Nederlandse automobilisten.
(31-Mar-2022, 10:00 PM)Jeroen S schreef: Voor op de rijbaan vind ik 35-40 t vaak wat langzaam, zeker als ze daar 80 rijden. Op mijn woonwerk route gaat het ook langs een 80 weg. Uit ervaring weet ik dat de auto's daar eerder aan de 100 zitten. Daar ga ik echt niet tussen rijden. Dan maar leven met die domme slingertjes bij iedere zijweg om het fietspad even uit de voorrang te halen. Zijweggetjes waar hier meestal niks rijdt, omdat die naar wat boerenland of een klein dorpje leiden.
Die fietssuggestiestroken vind ik in de bebouwde kom wel een uitkomst. Het is een suggestie dat je daarop kan fietsen, wat voor mij betekend dat ik er selectief mee omga. In de 50km zone, waar iedereen 60 rijdt, blijf ik op de strook en bij de rotonde, als het even kan rechtdoor over het brede asfalt en dan weer terug naar rechts.
Ook in Duitsland zijn er heel wat Politiebeambten die die uitzonderingsregeltjes niet kennen, net als de Nederlandse 75 cm plus breedteregel. Er is op het duitse forum niet voor niks een speciaal draadje voor velomobilisten die gecontroleerd werden. Overigens geldt daar net als hier dat je aanwijzingen van de politie moet opvolgen, dus als ze je het slechte fietspad toch opsturen, dan moet je wel.
Bij slecht ontworpen, gevaarlijke fietspaden kies ik voor mijn eigen gezondheid. Dat kan betekenen op de rijbaan rijden, of een andere route nemen.
Voordeel van Duitsland is nog dat de boetes naar Nederlandse begrippen om te lachen zijn;
Citaat:Beschilderten Radweg nicht benutzt (blaues Schild)
20 €
Deze kende ik trouwens nog niet;
Citaat:Freihändig fahren
5 €
Lol. Op de normale 28" fiets fiets ik hele eindes zonder het stuur ooit aan te raken.