Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen gevraagd voor een potentiële starter
#53
Naast de persoonlijke redenen om wel of niet met een helm te rijden is ook het model van de helm van belang. Je zult waarschijnlijk weinig ruimte hebben achter je hoofd. Daar zijn ook oplossingen voor, sommige mensen rijden nooit in hun VM zonder hun helm.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
#54
Dank voor de toelichtingen.
Mijn (waarschijnlijk) laatste vraag voor mijn eerste velomobiel ervaring: wat voor afstand raden jullie aan voor een eerste keer? En vervolg/subvraag, heeft iemand een goede route vanuit Velomobiel.nl?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#55
Eerst een rondje om het blok, even passen en terug om beter af te laten stellen. Dat is heel gewoon.

Voor mijn proefrondje met de B4M ben ik ongeveer 25 km gegaan, helemaal in de polder maar met wel wat hoogteverschil, een brug over een doorgaande weg.

Als de fiets jouw past wil je waarschijnlijk wat verder en wat meer uitdagingen.
Een halve dag lijkt wel een standaard.

Als je op een maandag, dinsdag of woensdag je testrit hebt zou ik ook even langs ICB gaan om te kijken wat zij in de zaak hebben staan. ICB is donderdag en vrijdag gesloten, velomobiel.nl is zaterdag dicht.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#56
(27-Sep-2025, 07:03 PM)Themba schreef: Mijn (waarschijnlijk) laatste vraag voor mijn eerste velomobiel ervaring: wat voor afstand raden jullie aan voor een eerste keer? 

Is volledig afhankelijk van je huidige conditie en hoeveel fietskilometers je nu per jaar/maand/week/dag maakt.


Als je gezond bent en een goede fietsconditie hebt, dan moet 150/200km mogelijk zijn.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#57
(27-Sep-2025, 07:15 PM)Willeke_IGKT schreef: Als je op een maandag, dinsdag of woensdag je testrit hebt zou ik ook even langs ICB gaan om te kijken wat zij in de zaak hebben staan. ICB is donderdag en vrijdag gesloten, velomobiel.nl is zaterdag dicht.

Dan kun je gelijk het museumpje bewonderen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#58
Voor een eerste ritje kan het ook best wel kort zijn. Een rondje om het blok, 10-20 km. Dat je dan nog even terugkomt voor een kleine aanpassing vinden ze helemaal niet gek. Afstellen van een Velomobiel op de rijder is ook een best wel gecompliceerd 3d verhaal. Het gaat niet alleen om de juiste afstand tussen stoel en trapas, maar ook om hoe je lijf in de fiets past. Het is best wel vervelend als je na 20 km in de 100 km naar huis merkt dat iets echt niet lekker zit en je niet weet hoe je dat moet verhelpen. Omdat een velomobiel niet bepaald achterop de fietsendrager past, of in de achterbak, is het misschien wel handig om even na te denken over een plan B mocht de terugreis niet zo lopen als je wenst.

Bij een goede route vanaf Velomobiel.nl is het wel handig om te weten waar je ongeveer naar toe wilt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#59
Ik wist na een paar km eigenlijk al genoeg, de`overige 20 ofzo waren eigenlijk alleen nog voor het plezier en om de laatste eventuele (ir?)rationele tegenwerpingen te ontkrachten, zoals de draaicirkel bij oversteekjes b.v. Tegelijkertijd, echt gewend ben je dan natuurlijk totaal nog niet, dus neem vooral ook de tijd en afstand die daarvoor nodig is, en neem vooral tijd om e.a. goed op je af te stellen, want dat kan veel uitmaken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#60
(27-Sep-2025, 10:31 PM)blokdoorn schreef: .........en neem vooral tijd om e.a. goed op je af te stellen, want dat kan veel uitmaken.

Klopt. Een niet goed afgestelde vm kan een flinke afknapper zijn.


Na een paar maanden fietsen heb ik bij mijn DF toch nog besloten om een XL-stoel te monteren.
De DF past mij nu nog een stuk beter.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S , Cygnus
#61
Iemand attendeerde me op dit topic en nu ben ik speciaal voor jou toch nog even ingelogd, want ik heb nog wel wat toe te voegen Smile

Je afstand is vrij pittig om mee te beginnen, zeker in die frequentie, maar echt niet ònmogelijk. Ik ben begonnen met 29 km enkele reis, maar heb ook een hele tijd 53 km enkele reis gereden, soms ook 5x in de week, en dan reed ik ook regelmatig 100 km naar m'n toenmalig partner. Naast velonaut ben ik ook co-ouder, en dan heb je hele beperkte tijd, dus ik zat aan maximaal zo'n 1u20 om die afstand in af te leggen.
Dat haalde ik (ik ben vrij sterk), met een Milan GT, maar op zaterdag was ik zeker in het begin wel altijd gesloopt. Eigenlijk op vrijdag al. Na een paar weken word je dan ziek (griep, verkouden, etcetera), want continu het maximale vragen beschadigt je immuunsysteem. Bij mij komt teveel vragen blijkbaar ver voor het punt dat ik ook het gevoel heb dat ik teveel gedaan heb. 

De oplossing voor mij was heel nauwkeurig bijhouden hoe zwaar m'n lijf belast wordt, en ook daadwerkelijk gas terug nemen als de apparatuur zegt dat ik te hard ga. Ik ben daarvoor begonnen met Whoop, tegenwoordig gebruik ik Garmin (Forerunner 955 die ik vrijwel 24/7 draag, die houdt ook m'n slaap bij enzo) en een Edge 1040 voor navigatie, gekoppeld met vermogensmeter en dat horloge voor m'n hartslag.
Nu zorg ik gewoon dat ik netjes in het "groen" blijf met m'n totale belasting, en hoe hard je precies rijdt maakt daarbij een enorm verschil. Momenteel rijd ik net geen 16 km woon-werk (via de kortste route), maar als ik die snel rijd is het wel een ritje met een aantal forse krachtsexplosies om weer op tempo te komen. Ik heb één van die ritten met een gemiddelde van 45,6 en een training load van 184, Garmin classificeert 'm als "anaerobic" (klopt, ik moest een paar keer bijna helemaal tot stilstand komen, en dan met optrekken voorkomen dat de auto's me weer inhaalden, want dan zitten ze in de weg). Wanneer ik dezelfde route rijd met 40,2 gemiddeld en gewoon ontspannen optrek (dus me in laat halen) is de training load maar 33, en voelt het alsof ik inderdaad niet echt gereden heb. Pak ik een langere toerroute met minder oponthoud, dan rijd ik zelfs 41,6 gemiddeld over dik 27 km, en is de belasting nog altijd maar 41. Dit komt dan dus door weinig optrekken, en omdat de kruissnelheid nog niet echt indruk maakt op m'n hart; bij die laatste rit reed ik het meeste zo rond de 44-45 km/h. Het meest bijzondere hiervan vind ik dat een rit die maar 15% sneller is gewoon 6x zo zwaar is voor mijn lijf!
Hoewel je ze niet helemaal blind kan vertrouwen, is het leukste van braaf naar je trainingstools luisteren dat ze je niet alleen behoeden voor overtraind raken, maar je ook kunnen helpen in de zone te blijven waar je het snelst sterker wordt.

De truc met een velomobiel is dan trouwens ook om vlot op te trekken tot een redelijke snelheid, en de aerodynamica daarna z'n werk te laten doen terwijl je hartslag alweer daalt; bij de laatstgenoemde rit trek ik vlot op tot tegen de 40, daarna tokkelt ie langzaam verder omhoog. Rijd ik vals plat op, dan laat ik 'm gewoon een beetje teruglopen, bij de eerstvolgende heuvel af gaat ie vanzelf weer sneller.

Voor de kenners: Het gebruik van een polshartslag werkt voor fietser vaak erg slecht, maar in mijn ervaring niet voor wat wij doen; een polshorloge werkt slecht bij sprints (want reageert te traag), maar het mooie is wel dat onnauwkeurige hartslag lijkt te komen door spanning in je pols, wat je in een velomobiel gewoon niet hebt. Verschil tussen een borstband en pols zie ik dus flink wanneer ik op een wielrenfiets zit, maar alleen bij plotselinge explosieve acties in de velomobiel.

Wat betreft de fietsen die eerder genoemd worden: Als je veel rechte stukken zonder kruisingen hebt van >3 km, is acceleratie minder van belang en wil je een hele hoge eindsnelheid. Kies dan voor iets gestroomlijnds met dichte wielkasten: Milan GT, Bülk, Snoek L, Quest, Tuna (ze zijn niet allemaal even goed, qua budget zit er wel verschil in).
Als je in de stad zit, of op routes met veel stoplichten en kruispunten, wil je een fiets die stijf en direct is en bij voorkeur waar je wat rechterop in zit: DF XL, Alpha 7, QV, Tuna. De QV heeft echt geen hoge eindsnelheid, zeker niet in de winter, maar komt voor wat langere en zwaardere mensen wel lekker van z'n plek.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#62
He 365cycle, fijn dat je er weer even bent!
Met "maar echt niet mogelijk" bedoel je denk ik ...niet onmogelijk?
Antwoord }
#63
(28-Sep-2025, 07:20 AM)LigfietsWilsum schreef: He 365cycle, fijn dat je er weer even bent!
Met "maar echt niet mogelijk" bedoel je denk ik ...niet onmogelijk?
Klopt, thanks! Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#64
(28-Sep-2025, 01:39 AM)365cycle schreef: Iemand attendeerde me op dit topic en nu ben ik speciaal voor jou toch nog even ingelogd, want ik heb nog wel wat toe te voegen Smile

Erg vriendelijk! 
Mooie uiteenzetting en fijn om zo goed onderbouwd advies te krijgen!
Ik verheug me des te meer op mijn eerste testrit. 
Enige nadeel is wel dat de financiele bijdrage vanuit mijn werk pas op 1 januari weer beschikbaar is, dus ik zal bij een positieve testrit nog even moeten wachten. Het werk wil 900,- mee betalen, dus dat is het wachten wel waard, maar gaat denk ik toch lastig voelen als ik een VM leuk vind.
Antwoord }
#65
Themba het is zo januari
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#66
(28-Sep-2025, 09:07 PM)Hardloper schreef: Themba het is zo januari

Voor jou wel. Jij het jaren gewacht op je QV.  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#67
Al gevraagd of je een paar maanden een velomobiel kan huren en de huur kan verrekenen na nieuwaanschaf in januari of in ieder geval deels? Is wellicht bespreekbaar.
Antwoord }
#68
(29-Sep-2025, 12:54 AM)ZoefZoef schreef: Al gevraagd of je een paar maanden een velomobiel kan huren en de huur kan verrekenen na nieuwaanschaf in januari of in ieder geval deels? Is wellicht bespreekbaar.

Goed idee! 
Ik dacht het bespreken van dit soort constructies uit te stellen tot na een proefrit. Anders voelt het allemaal zo voorbarig en vragen om extras terwijl ik nog geen idee heb of het echt iets is voor mij.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#69
Of misschien een tweedehands fiets kopen met terug verkoop garantie voor een iets lagere prijs.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#70
Volgende week is het zover en ga ik (eindelijk) voor het eerst in een velomobiel rijden.
Daarmee ben ik weer meer bezig met hoe het regelmatig forensen met een velo eruit zou zien en kom ik op het punt van het Nederlandse weer.
Het regent momenteel nogal en ik lees hier veel over mensen die aanstippen dat je juist met een velo 365 dagen per jaar comfortabel droog kan forensen. Wat voor kap gebruikt men dan? Gaat het dan om die racekappen die helemaal dicht zijn? Of is een schuimkap ook waterdicht en wordt dan alleen het hoofd nat? Zeker in het begin lijkt een racekap mij ietwat claustrofobisch, maar misschien valt dat reuze mee?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#71
Zelfs mijn alienkap is voor sommige al claustrofobisch, al is dat minder dicht dan racekappen. Je kan ook altijd het zomerkapje overwegen van ICB. Mocht een volledige racekap te dicht zijn. Persoonlijk he, ik vind het ergens niet erg om beetje regen / wind te voelen tegen het hoofd. Ik kan niet zeggen hoe hard je droog blijft met een racekap. Wat ik wel weet, dat ik al paar keer wat nat werd van de zweet. Op de spaarzame momenten als ik de schuimdeksel gebruikte tegen de regen. Dus dan denk ik dat ik liever beetje lichte regen heb, dan het zweet en verminderde zicht van de schuimdeksel.

Heb je een fietscomputer? 

Zelf vind ik dit wel handig om de tiller:
[Afbeelding: cf-lg-1386b140-c40a-46ee-8465-f67e499a16...1&pgwact=1]
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#72
Ik gebruik gewoon de schuimkap, en als het hard regent zet ik een pet op met flinke klep om de regen uit mijn ogen te houden. Ik heb ook een fietsbril van de Decathlon zo'n goedkope, om stof en regen uit mijn ogen te houden. Bij erg drukke stukken schuif ik die omhoog, omdat het zicht door de regendruppels niet goed is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#73
(4 uren geleden)Themba schreef: 1 Volgende week is het zover en ga ik (eindelijk) voor het eerst in een velomobiel rijden.


2 Het regent momenteel nogal en ik lees hier veel over mensen die aanstippen dat je juist met een velo 365 dagen per jaar comfortabel droog kan forensen. 

3 Wat voor kap gebruikt men dan? Gaat het dan om die racekappen die helemaal dicht zijn? 

4 Of is een schuimkap ook waterdicht en wordt dan alleen het hoofd nat? 

1 Heel veel plezier. Doe vooral rustig aan en houd er rekening mee dat bijna niemand na een jaar nog net zo fietst als tijdens de testrit.

2 Droog forenzen is gedeeltelijk een fabeltje. Als je droog onder een kap zit, dan word je vaak wel nat van het zweet. 
Gelukkig regent het bijna nooit. 

3 Met een racekap blijf je wel het meest droog. 

4 Na heel lang regenen is de schuimkap niet meer waterdicht. Ik fiets zonder schuimkap, maar doe een poncho om als het hard regent. Zo blijf ik droog genoeg. Ik draag wel een waterdicht petje.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#74
Dit is een van de weinige zaken die me zijn tegengevallen aan velomobiel rijden. Ik zweet nogal snel, en als het regent is de luchtvochtigheid tegen de 100%. Dat zorgt er bij mij voor dat ik alsnog zeiknat wordt in een velomobiel. Ook spat de regen op van de 'motorkap' en waait zo vol in je gezicht. Zodra je stilstaat bij een verkeerslicht zie je geen zak meer omdat het ruitje beslaat. (Voor dat laatste zijn er zeker oplossingen).

Het is niet dat ik het je afraad. Ik denk dat het heel persoonlijk is hoe het rijden in de regen is. Maar ik wil wel even een andere kant belichten. En het regent veel minder vaak dan dat men denkt. Dus ik juich het toe als er weer iemand bijkomt die de vm gebruikt voor ww.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#75
Het is zeker niet zoals bij een auto, maar wel significant weerbestendiger dan een gewone fiets of open ligger. Lange ritten in continue regen kun je nog best nat worden (hoofd/bovenlijf), ofwel van de regen, of van inspanning als je alles dicht doet of een mix van beide bij een halfdichte oplossing. Bij wat buitjes is dat anders, en het grote voordeel is dan wel dat je bij kouder weer na een bui niet dusdanig doorweekt bent dat je helemaal afkoelt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#76
Ik gebruik een dakje, voorheen het Flevo dakje, tegenwoordig het ICB zomer dakje.
Deze helpen vooral goed tegen te veel zon maar houden ook regen van je hoofd terwijl de zijkant open is en ook kijk ik onder het dakje door naar voren.

Ja in regen wordt je een beetje nat, wil je de schuimkap gebruiken en/of een regenjack. Ik gebruik een windbreker achterstevoren, armen in de mouwen en de drukknoop bovenaan dicht, en ik heb de schuimkap wat korter zodat mijn schouders nat kunnen worden.

Ik ga niet in regen de deur uit voor een plezier ritje maar motregen telt niet, daar is de bescherming goed genoeg. Ik ga ook ongeacht het weer met de VM naar het werk. (Maar ik fietste ook ongeacht het weer naar het werk op eerdere fietsen, het verschil is dat ik nu geen regenbroek gebruik en veel minder waterproof kleding op het bovenlichaam. Maar wel een warme pet, vandaag was het mijn fleece baseball cap met oorwarmers rand, goed vastgezet tegen wegwaaien.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
#77
Ik rijd ook met weer en wind in de velomobiel naar werk. Vrijwel altijd met gesloten kap en in het koude en natte seizoen, als het zicht het toelaat, het vizier dicht. (Daar ben ik nu beetje mee aan het experimenteren nu ik geen motorvizier meer heb...)

Of ik dan droog aankom? Zeker niet! Het is al gezegd: velomobielen zijn zweetbakken  Big Grin Ik kleed me na elke rit compleet om en neem voor de terugreis een droge set fietskleding mee. Het hoort er beetje bij. Als ik mij niet vergis heeft Saukki er al eens een YouTube video over gemaakt: de waarheid over velomobielen o.i.d. Daar wordt dit ook genoemd  Tongue
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#78
Qua ervaring, heb jarenlang 52 enkele reis gedaan, maar dan slechts tweemaal per week. Was toen eind 50. Is goed te doen, maar meer zat er niet in. Qua tijd en energie.
Voor een goede doorgaande route is een Quest ideaal, ook omdat ze nu redelijk betaalbaar op de markt zijn. Heb je veel rotondes en bochten, kies dan open wielkasten.
Een kap of niet? Dat moet je ervaren. Iedereen doet dat anders. Met een kap is het zicht slecht bij regen. Zonder kap wordt je wellicht natter, maar ik heb dat nooit een probleem gevonden. Als je maar kan doorfietsen.

Succes met de keuze.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Grootste voordeel va...365cycle — 11:58 PM
Alpen 2025
Wat een mooie en ins...-Nico- — 11:50 PM
Rear wheel ratchet holder - velomobile t...
Uit: Die NueB maa...Hoekie — 10:21 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Las onlangs van Velo...Hoekie — 09:37 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Qua ervaring, heb ja...Casper Jansen — 09:27 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Ik rijd ook met weer...TimSch — 09:25 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Ik gebruik een dakje...Willeke_IGKT — 08:45 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Het is zeker niet zo...blokdoorn — 08:28 PM
Lamp op muts velomobiel
Hallo, ben op zoe...LigfietsWilsum — 08:15 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is altijd leuk a...Hardloper — 08:11 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Dit is een van de we...datakneder — 08:06 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
1 Volgende week is...Wim -de roetsende — 08:03 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Ik gebruik gewoon de...LigfietsWilsum — 08:01 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Zelfs mijn alienkap ...Hardloper — 07:59 PM
Ervaringen gevraagd voor een potentiële...
Volgende week is het...Themba — 07:48 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Om niet off topic te...Hoekie — 07:41 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben heel erg blij...Gideonaut — 07:04 PM