(04-Apr-2022, 08:22 PM)berth9999 schreef:(04-Apr-2022, 10:41 AM)Roepers schreef: @Berth999, heb je al eerder een tweewielige ligfiets gehad?
Ja en nee. Er staat beneden ook een M5 shockproof met 20" bandjes. De zitting is te klein voor mij en ik ben er in de garage al een aantal keren mee omgevallen. Daarna heb ik de fiets gelaten en me bedacht dat ik beter een passende fiets kon kopen dan deze aanpassen.
Toch heb ik de fiets afgelopen zaterdag naar buiten genomen en ben eerst eens naar beneden rollen van een helling, vervolgens langzaam de voeten erbij op de pedalen zetten en uiteindelijk wegrijden gaan oefenen in de hoop dat ik dan zondag de 559 in ieder geval stukjes kon rijden. Die opzet is gelukt. Ik heb hele stukken rechtuit kunnen rijden op de 559. Dat was best handig, anders had ik 10 km moeten lopen naar station Eindhoven. (Wat achteraf prima had gekund, maar dat terzijde).
Ik heb dus al meer dan een jaar een tweewielige ligfiets waar ik bijna niet op heb gefietst. Op de 559 gaan flauwe bochten niet optimaal en scherpe bochten nog helemaal niet nu. Ook voelt het erg ongemakkelijk dat de fiets bij iedere trapbeweging aan het sturen is, zo lijkt het. Ik voel in ieder geval een flinke druk in het zijwaarts bewegende stuur bij elke trap.
Mijn ervaring met open tweewielers is beperkt tot de Bowi, Sinner Record en Demon 20/26 en de Demon 16/20. Ook heb ik een proefritje gemaakt op een Flevobike Greenmachine. Naar mijn ervaring waren dit behoorlijke stabiele fietsen. De topper is de Record. Honderden meters met losse handen, tot mijn eigen verbazing. Ik ben bepaald geen acrobaat. Het verhaal van Bert roept bij mij de vraag op of de Shockproof echt zoveel instabieler is als de de fietsen waar ik op rijdt en gereden heb. Ook Erik meldde dat hij zijn M5 Shockproof soms wel erg nerveus vond en niet heel gemakkelijk te berijden. Als dat klopt dan is het geen fiets voor beginners en is het goed een soort staatje te maken welke tweewielers stabieler zijn en welke lastiger zijn.
Groet,
Marco