05-Apr-2022, 11:42 AM
Ik hou wel van fietsen die erg direct reageren op stuurbewegingen (dus 'nerveus'). Stabiliteit komt (wat mij betreft) vooral uit de hoogte van de zitting. Hoe hoger boven de grond, des te meer tijd je hebt om je balans te corrigeren.
Elke fiets is instabiel bij lage snelheid, maar omdat je *op* een ligfiets ligt (en niet zoals bij een bukfiets om het frame heen gedrapeerd zit) is het moeilijker om 'contact' te hebben met de fiets, en op die manier te balanceren. (Ik kan op een bukfiets stilstaan voor een stoplicht zonder mijn voeten aan de grond te zetten, maar op een ligfiets is me dat nog niet gelukt)
Een M5/Speedliner Streetlegal (onderstuur) stuurt lekker direct, een M5/Speedliner Blueglide (bovenstuur) rijdt haast als een bukfiets, een Challenge Focus (bovenstuur) is een gemoedelijke toerfiets, Een HP Velotechnik Streetmachine (onderstuur) is wat log bij lage snelheid, maar niet nerveus), een Optima Baron (bovenstuur) is niet nerveus maar vergt wel een redelijk gevoel voor balans, want je ligt zo op de grond (letterlijk, want hij is erg laag )
De Rapto midracer (28") was vervelend op lage snelheid omdat hij een erg lage zithoek had, de Rapto lowracer moet ik nog een grotere zitschaal voor halen voordat ik er wat zinnigs over kan zeggen.
Overigens heb ik net ontdenkt dat rond de 60km/h het wel minder prettig wordt om een direct reagerende DF te hebben (oude stuurgeometrie). Onder de 50km/h vind ik het dus wel fijn
Elke fiets is instabiel bij lage snelheid, maar omdat je *op* een ligfiets ligt (en niet zoals bij een bukfiets om het frame heen gedrapeerd zit) is het moeilijker om 'contact' te hebben met de fiets, en op die manier te balanceren. (Ik kan op een bukfiets stilstaan voor een stoplicht zonder mijn voeten aan de grond te zetten, maar op een ligfiets is me dat nog niet gelukt)
Een M5/Speedliner Streetlegal (onderstuur) stuurt lekker direct, een M5/Speedliner Blueglide (bovenstuur) rijdt haast als een bukfiets, een Challenge Focus (bovenstuur) is een gemoedelijke toerfiets, Een HP Velotechnik Streetmachine (onderstuur) is wat log bij lage snelheid, maar niet nerveus), een Optima Baron (bovenstuur) is niet nerveus maar vergt wel een redelijk gevoel voor balans, want je ligt zo op de grond (letterlijk, want hij is erg laag )
De Rapto midracer (28") was vervelend op lage snelheid omdat hij een erg lage zithoek had, de Rapto lowracer moet ik nog een grotere zitschaal voor halen voordat ik er wat zinnigs over kan zeggen.
Overigens heb ik net ontdenkt dat rond de 60km/h het wel minder prettig wordt om een direct reagerende DF te hebben (oude stuurgeometrie). Onder de 50km/h vind ik het dus wel fijn