12-Apr-2022, 12:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Apr-2022, 12:21 PM door 365cycle.)
(12-Apr-2022, 11:14 AM)Roepers schreef: De Variomatic van Daf heeft een lager rendement dan een een handgeschakelde bak, maar doordat hij traploos loopt de motor efficiënter.Da's inderdaad netjes, ik hoorde toch vooral over een verbruik van 1:11, maar ben op een enkele rit na (in een 33, erg leuk trouwens!) geen ervaringsdeskundige.
Mijn Daf loopt 1op 12 tot 1 op 15 en dat is heel netjes voor een auto uit 1975. Maar dat werd niet op prijs gesteld. Nee prestaties en snelheid, daar ging het de mannen om. Op dat punt scoort de 46 weer zwakker. Maar dat kan mij niet schelen.
(12-Apr-2022, 11:14 AM)Roepers schreef: De laatste CVT's van Van Doorne's Tranmissie (of Bosch tegenwoordig) hebben een rendement gelijk aan een handgeschakelde bak. Tel daarbij op het betere rendement van de motor.Is dat echt zo? Ben erg benieuwd wat er daar dan veranderd is. De Multitronic in m'n Audi had zeker meer verliezen dan de handmatige transmissie die je ook kon krijgen. De auto was dan ook minder zuinig dan een V6 TDI met handgeschakelde zesversnellingsbak. De enige reden die ik daarvoor zou kunnen bedenken is dat de boel enorm versterkt moest worden voor het vrachtwagenkoppel van die dieselmotor.
(12-Apr-2022, 11:14 AM)Roepers schreef: Overigens verklaart dat misschien waarom de discussies over de snelste fiets, zoals die ook hier woeden, mij niet boeien.Lijkt erop dat je - net als PietV - de tijd hebt ;-) Ik zou "de snelste fiets" nog even in een aantal onderdelen willen splitsen:
- snelheid; de fiets die meetbaar het allersnelst is in een rechte lijn, of bijvoorbeeld op een circuit. Boeit mij niet. Er zijn diverse fietsers die me proberen over te halen aan allerlei wedstrijden mee te doen, en ik heb ook al vaker gezegd dat ik dat een keer ga doen... maar ik heb gewoon geen zin om er tijd voor te maken en al helemaal niet om ervoor te trainen.
- efficiëntie; de fiets die met mij erin met het minste vermogen de kortste reistijd oplevert. Vind ik superbelangrijk, bepaalt namelijk mijn maximale woon-werkafstand.
- snelheidsbeleving; de fiets die met een bepaalde vermogensinput je het meest het gevoel geeft dat je hard gaat. Vind ik redelijk belangrijk, want leuk.
(12-Apr-2022, 11:31 AM)berth9999 schreef: Een ex van mijn pa had een Daf (66) en daarmee was ik bij menig stoplicht toch echt als eerste weg. Ook met Manta Sjonnies in de baan ernaast. Snel schakelen kan ook niet iedereen en bij de Daf is het gewoon een kwestie van de poot vol op het pedaal en gaan (en dan is het best vlot).Da's niet zo gek. Je voet planten is inderdaad niet zo moeilijk Ik had met de lease-Prius ook weleens een Golfje GTI ofzo te grazen. Natuurlijk zijn die sneller, maar even de koppeling fout op laten komen of een keertje misschakelen en je snelle sprint is verleden tijd.
Tegen Manta Sjonnies speelt nog een ander ding mee; gewicht! Een Sjonnie-Manta heeft misschien wel 150 pk, maar is zeker niet licht te noemen. Die heb je de eerste meters nog met een beetje krachtige speed pedelec als je een beetje stevig op de pedalen gaat staan.
Daarover zag ik laatst ook een leuk filmpje