12-Apr-2022, 05:10 PM
Ik heb heel veel auto gereden met een variomatic. De DAF 46 had maar een snaar en een aangepaste drukveer in de vario. Twee voordelen. De snaar ging langer mee en de vario schakelde sneller op voor een lager toerental en meer koppel dan vermogen. Met 2 cilinders was 1 op 20 makkelijk haalbaar. De Audi A3, 1400 cc turbo, had een 7 traps schakelautomaat. Elektronisch bestuurt en de schakelmomenten werden volautomatisch ingesteld naar de rijstijl van de bestuurder. Bovendien werd bij minder gevraagd vermogen 2 cilinders nauwelijks ingespoten en werd het bijna een 2 cilinder. 1 op 23 op de lange afstanden werd regelmatig gehaald.
Nu rij ik een Toyota Yaris Hybrid, 1500 cc, met elektronisch gestuurde vario en terugwinnen van energie bij het gas los laten en remmen. Ik rij altijd op de ECO stand en hoor de motor nauwelijks..Gewoon een koppelbeest. 1 op 24 op de langere afstanden wordt regelmatig gehaald.
Nu rij ik een Toyota Yaris Hybrid, 1500 cc, met elektronisch gestuurde vario en terugwinnen van energie bij het gas los laten en remmen. Ik rij altijd op de ECO stand en hoor de motor nauwelijks..Gewoon een koppelbeest. 1 op 24 op de langere afstanden wordt regelmatig gehaald.