22-Apr-2022, 05:13 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Apr-2022, 05:41 PM door PietV*.)
(22-Apr-2022, 04:38 PM)Wim -de roetsende schreef:Dat fietshelmen getest zijn tot maar 25 km/h levert geen bewijs op dat boven die 25 km/h die helm niet geschikt is. Misschien is die helm wel geschikt tot circa 35 km/h, maar is de fietser de zwakte schakel. In de meeste gevallen is het hoofdletsel bij helmdragers geringer. Hersenschuddingen zijn lang niet altijd te voorkomen door een helm te dragen. Geldt ook voor bromfietsers en motorrijders.(22-Apr-2022, 02:24 PM)PietV* schreef: Dat fietshelmen niet geschikt zijn voor snelheden boven de 25 km/h is niet juist. Ze zijn getest tot een bepaalde snelheid.Tot welke snelheid Piet?
Het idee helmen te dragen binnen de kooiconstructie van een auto zet minder zoden aan de dijk dan een fietshelm.
Jawel hoor. Uit onderzoek is gebleken dat dit behoorlijk wat hersenschuddingen en erger zou voorkomen. Zelfs de klap tegen een airbag zorgt blijkbaar regelmatig voor hersenschuddingen.
In de auto zijn de voordelen van de helm geringer. Binnen de kooiconstructie, in de driepuntsgordel en tussen de airbags heb je minder risico in aanraking te komen met het wegdek of straatmeubilair. Als de snelheid hoog is en de botsing frontaal is de kans met een helm op in de auto op een hersenschudding ook groot.
(22-Apr-2022, 03:43 PM)365cycle schreef:In de verkeerskunde wordt bij het ontwerpen van fietspaden primair rekening gehouden met de veiligheid van fietsers. Dat gaat dan ten koste van de vlotheid van het fietsverkeer.(22-Apr-2022, 03:36 PM)PietV* schreef: De infrastructuur voor fietsers kan ook beter en op black spots veel beter. Maar verkeersremmers op fietspaden nabij kruisingen, aansluitingen en rotondes blijven noodzakelijk. Veiligheidsbeginsel gaat voor vlotheidsbeginsel. De automobilist moet de tijd krijgen te kunnen handelen. Wijzen naar de automobilist lost niets op.Door de verkeersremmer op het fietspad toe te passen ipv op de weg geef je te kennen achter het vlotheidsbeginsel voor de automobilist te staan. Daar gaat het mis; de automobilist heeft niet automatisch het recht op de hoogste snelheid. Mijns inziens zelfs het tegenovergestelde, want een auto in combinatie met hogere snelheid zorgt voor meer kinetische energie en dus meer gevaar.
In het verkeer vindt menselijk falen plaats en de zwakste deelnemer is meestal de dupe.
Je zegt het zelf al: In het verkeer vindt menselijk falen plaats en de zwakste deelnemer is meestal de dupe.
Fietspaden worden bij kruisingen, splitsingen en rotondes, soms bijna haaks uitgebogen en royaal buiten die kruisingen etc. uit de voorrang gehaald. Haaks oversteken en voor een ieder goed zichtbaar. De fietser kan de situatie geheel overzien en voorkomen niet te worden aangereden door voertuigen met een hogere kinetische energie.