05-Jul-2022, 08:58 AM
Hoi Willeke,
Dank voor je antwoord. Ik kan me wel voorstellen dat de belasting op de fiets flink veel groter word, het is vooralsnog ook het romantische idee dat me aantrekt. Daarom ook de vraag, want belangrijker is inderdaad het functionele. Ik ben zowiezo nog nooit op een fietsvakantie geweest en helemaal nieuw hierin, dus heb nog wel het een en ander uit te zoeken hoe je dat aanpakt. nogmaals, dank voor je reaktie en fijne dag vandaag.
Groet,
Maimoto
Dank voor je antwoord. Ik kan me wel voorstellen dat de belasting op de fiets flink veel groter word, het is vooralsnog ook het romantische idee dat me aantrekt. Daarom ook de vraag, want belangrijker is inderdaad het functionele. Ik ben zowiezo nog nooit op een fietsvakantie geweest en helemaal nieuw hierin, dus heb nog wel het een en ander uit te zoeken hoe je dat aanpakt. nogmaals, dank voor je reaktie en fijne dag vandaag.
Groet,
Maimoto
(04-Jul-2022, 11:59 PM)365cycle schreef: Leuk dat het gelukt is Maimoto! Mooi merk, dat ICE.
Ik houd het even bondig (daar ben ik niet altijd even goed in - zie hier mijn topic over mijn velomobiel-aanhanger).
Je kan een aanhanger hetzelfde beschouwen als bij een auto: Het kost behoorlijk wat extra vermogen om 'm te verplaatsen. Dit heeft drie oorzaken:Dan is er nog het gekke fenomeen dat wanneer je bagageruimte hébt, die meestal ook wel ergens mee opgevuld wordt, wat bovenstaande geen goed doet.
- Met een aanhanger verplaats je sowieso 10 kg extra. De wat simpelere karretjes zitten vaak dichter in de buurt van de 13-15 kg. Zowel met accelereren als wanneer de weg ook maar een klein beetje omhoog loopt voel je dat dus.
- Met een aanhanger heb je ineens vijf wielen op de grond in plaats van drie (tenzij je een dubbelasser uitzoekt - ik weet niet hoeveel je mee wil nemen ); afhankelijk van het totaalgewicht zorgt dat dus voor een behoorlijk beetje tot een behoorlijke boel extra rolweerstand.
- Ik weet niet hoe sterk je conditie (en/of motor?) is, maar als het tempo oploopt heb je met een aanhanger ook flink extra luchtweerstand.
Resumé: Als het in tassen kan zou ik daar al snel voor kiezen. Tenzij dat aanhangertje flink bijdraagt aan jouw vakantiegevoel; dan zou ik er gewoon eens een paar achter je trike knopen om te kijken hoe het rijdt. Ik vond het rijden met mijn aanhanger namelijk erg leuk; zal het niet altijd doen, maar ik weet nu al dat ik 'm weleens mee ga nemen wanneer het eigenlijk niet écht nodig is.