06-Jul-2022, 08:08 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Jul-2022, 10:25 AM door 365cycle.
Edit Reason: typo's en extra info
)
(06-Jul-2022, 06:18 AM)Wim -de roetsende schreef: Hij heeft een A7.Ja, ik heb ook een DF… maar duidelijk meer ervaring met de Milan. Toen ik Peter z’n blog nog wat regelmatiger bekeek zag ik nooit iets over ritten met de A7. Wel meerdere 200-300 km ritten met de Milan SL Mk4 bijvoorbeeld.
(06-Jul-2022, 06:18 AM)Wim -de roetsende schreef: De verschillen tussen de MK 4, 5 en 6 zijn erg klein.Dat is leuke verkooppraat, maar heb je dat A4’tje ook? Over de Mk6 werd nl. hetzelfde gezegd, en de Bülk is ook "designed from scratch"... maar lijkt qua lijn toch wel verdacht veel op een Milan SL
De MK7 is echt opnieuw ontworpen.
Er zijn bijna een A4-tje aan wijzigingen aangebracht.
Mijn MK7 heeft ook nog een extra versteviging naar de top van de body.
En de MK7 heeft dezelfde achterbrug en -vering als de DF.
In werkelijkheid is voor de Mk5 de achterwielophanging vrij fors veranderd, o.a. altijd een geveerde en enkelzijdige ophanging, en niet zoals bij de Mk4 optioneel (de groene Mk4 SL van 1 vd Rotte Rijders heeft een dubbelzijdige ophanging en is ongeveerd, een zogenaamde "hardtail").
De Mk5 had standaard de luchtbalg van de QV en had geen demping, maar daar is een terugroepactie op geweest. Op een enkeling na zijn ze allemaal omgebouwd met een achterveer van een DF. Die “enkeling”, daar is een demper op ingebouwd naast de balg. Luchtvering met losse demping rijdt ook echt prima, ik heb er weleens mee gereden; comfortabeler en strakker dan mijn Mk6.
De Mk6 kreeg behalve de veer van de DF ook de achterbrug van de DF. Voor de Mk7 is enkel het ophangpunt aan de bovenkant aangepast met als ik het me goed herinner een klein bagagevakje.
Die versteviging naar boven in jouw Mk7 helpt overigens zeker, maar is optioneel: zie Configurator Details Milan SL/GT bij Velomobile World en zoek op "Front Frame Reinforcement"
(06-Jul-2022, 06:18 AM)Wim -de roetsende schreef: Waar kom jouw overtuiging over de zwakte van de aandrijving van de MK7 vandaan?Ik heb bij de constructeur en 2 leveranciers gemeld dat ik de efficientie van de aandrijving een nadeel van m’n GT vind, en heb gevraagd of het loont om over te stappen naar een Mk7. Antwoord van alledrie is dat de Mk7 niet anders is, maar dat ik wel de optionele versteviging kan bestellen en inlamineren. Enige redenen voor mij om dit niet te doen zijn dat het sleutelen in de neus moeilijker maakt (ik heb niet het neusluik dat jij hebt) en de (eveneens volgens die leveranciers) beperkte winst. De bottom bracket en crank vervangen zou volgens één van hen meer opleveren en vermoedelijk een irritant kraakje wegwerken.
Wat ik namelijk ook blijf zeggen is dat het niet alleen of misschien niet eens primair door het verschil in stijfheid komt, maar ook door de houding en door de lijn van de ketting door de fiets. Als ik me niet vergis merkte John van velo-ads dat verschil tussen A7 en Milan SL Mk7 destijds ook op in zijn versie van de video met GCN.
Voor de duidelijkheid: Ik vind m'n Milan GT nog steeds een topfiets. Een echte GT, zeer geschikt voor wat ik ermee doe, en de Milan-serie is door z'n rust en comfort meer dan welke andere fiets dan ook geschikt voor extreme afstanden. Maar een DF is heel wat meer dan een goedkoop alternatief. Men heeft er dan ook niet voor niets voor gekozen om de Bülk qua prijs op hetzelfde niveau te zetten.
(06-Jul-2022, 06:18 AM)Wim -de roetsende schreef: Toch nog even over banden. Net als iedere fiets is ook iedere band een compromis.Uiteraard. Ik evenmin, heb zelf ook compromisbanden. Een Marathon is mijns inziens echter geen compromis, tenzij de vraag “ik wil wel lucht, maar niet lek rijden” is. Het enige dat minder snel lek gaat is een Tannus Airless. Daar heb ik dan weer nooit mee gereden maar ik vermoed dat de bus nemen net zo snel is
Ik heb een hekel aan lek rijden en rijd dus niet op de allersnelste/-dunste banden.