20-Jul-2022, 12:09 PM
Vroegah kon je met je 16e brommer gaan rijden. Zonder rijbewijs, rijles etc. Onverantwoord en asociaal rijgedrag kwam je nogal eens tegen. Buiten proportioneel veel dodelijke ongevallen in die gebruikersgroep ook.
Ik vond de invoering van het bromfietsrijbewijs, met les en examenkosten prima. Het aantal brommerrijders liep hier gestaag terug.
Wat ik aan pedelecrijders nu zie is een groep in de midlifecrisis die alsnog een beetje sportief denkt te doen, terwijl het motortje de "prestatie" levert. Met bijbehorend "sportief" maar feitelijk onverstandig rijgedrag, zoals je vroeger bij 16 jarigen met een brommer zag. Onvoldoende remmen bij kruisingen en rotondes, krap inhalen, gewoon te hard rijden bij onoverzichtelijke verkeerssituaties etc. Daarmee deel ik niet graag de weg/het fietspad. Idem met de illegaal opgevoerde versies, of de mensen bij wie het nummerbord er per ongeluk is afgevallen ... Ik merk dat ik me aan die doelgroep irriteer, zoals vroeger aan de onverantwoorde scootertjes.
Heb je die E dringend nodig omdat het fysiek allemaal niet zo wil, geeft die E fiets je mobiliteit (actieradius) die anders per auto ingevuld zou worden, dan vind ik het een ander verhaal. En waarschijnlijk past daar ook een ander rijgedrag bij.
Ik vond de invoering van het bromfietsrijbewijs, met les en examenkosten prima. Het aantal brommerrijders liep hier gestaag terug.
Wat ik aan pedelecrijders nu zie is een groep in de midlifecrisis die alsnog een beetje sportief denkt te doen, terwijl het motortje de "prestatie" levert. Met bijbehorend "sportief" maar feitelijk onverstandig rijgedrag, zoals je vroeger bij 16 jarigen met een brommer zag. Onvoldoende remmen bij kruisingen en rotondes, krap inhalen, gewoon te hard rijden bij onoverzichtelijke verkeerssituaties etc. Daarmee deel ik niet graag de weg/het fietspad. Idem met de illegaal opgevoerde versies, of de mensen bij wie het nummerbord er per ongeluk is afgevallen ... Ik merk dat ik me aan die doelgroep irriteer, zoals vroeger aan de onverantwoorde scootertjes.
Heb je die E dringend nodig omdat het fysiek allemaal niet zo wil, geeft die E fiets je mobiliteit (actieradius) die anders per auto ingevuld zou worden, dan vind ik het een ander verhaal. En waarschijnlijk past daar ook een ander rijgedrag bij.