19-Aug-2022, 02:07 PM
Nu ik een klein jaartje op mijn tweedehands M-Racer rondfiets, heb ik het idee dat ik er best handig mee ben geworden. Aangezien het een tweedehands is en het voor mij de eerste ligfiets is, is hij natuurlijk niet met de beste inzichten voor mij op maat gezet. Het viel me bv vooral op dat Gideon's M-Racer bij iets kortere benen, zelfde maat crank en wielen en dikkere banden meer ruimte tussen crank en band heeft. (de vorige eigenaar van mijn fiets had 5 cm meer bbl) Bestaat er een gids of kunnen we die onder dit topic samenstellen voor het op maat stellen van een ligfiets? Is het aan te raden dat alleen te doen of gaat dat veel beter met wat (professionele, bestaat dat voor ligfietsen?) ervaring? Ik heb overigens geen fysieke klachten.
Qua gids zou ik dan denken aan eerst de juiste data (lengte, bbl, gewicht?) van de berijder meten, dan de theoretisch ideale instelling maken en vervolgens op resultaatmetingen of gevoel fijnafstellen.
Nu zie ik best wel waar iets in te stellen is, soms schuift iets makkelijk, zoals de neuspijp, stuurpen, stuur of de helling van de stoel (op de M-Racer die laatste iets minder), soms moet je wat nieuwe gaten boren (positie van de stoel bv) en soms complete onderdelen vervangen (cranklengte, hoek stuurpen, versnellingen/kettingbladen/cassette). En wat voor resultaat kan ik meten als ik goed zit? Tempo, vermogen, comfort of gemak? En in wat voor volgorde zou ik af moeten stellen?
Een schot voor de boeg, weinig wetenschappelijk, gewoon op GBV:
1. Positie stoeltje - zwaartepunt (inc typische bagage) midden tussen de wielen. Of gewichtsverdeling voor-/achterwiel 50/50.
2. Cranklengte - geen idee hoe te bepalen
3. Lengte neuspijp - hiel op een plat pedaal op verste positie, been gestrekt maar niet overstrekt
4. Hoek stoeltje - geen idee hoe te bepalen
5. Hoek en lengte stuurpen, hoek stuur - knieën vrij, ellebogen in de zij en comfortabel aan de handen maar verder?
6. Versnellingen - zo langzaam als je kan (balans, tegenwind/bergop) tot zo snel als je durft (bergaf) of kan (sprintvermogen)
Wie corrigeert hem/vult aan?
Qua gids zou ik dan denken aan eerst de juiste data (lengte, bbl, gewicht?) van de berijder meten, dan de theoretisch ideale instelling maken en vervolgens op resultaatmetingen of gevoel fijnafstellen.
Nu zie ik best wel waar iets in te stellen is, soms schuift iets makkelijk, zoals de neuspijp, stuurpen, stuur of de helling van de stoel (op de M-Racer die laatste iets minder), soms moet je wat nieuwe gaten boren (positie van de stoel bv) en soms complete onderdelen vervangen (cranklengte, hoek stuurpen, versnellingen/kettingbladen/cassette). En wat voor resultaat kan ik meten als ik goed zit? Tempo, vermogen, comfort of gemak? En in wat voor volgorde zou ik af moeten stellen?
Een schot voor de boeg, weinig wetenschappelijk, gewoon op GBV:
1. Positie stoeltje - zwaartepunt (inc typische bagage) midden tussen de wielen. Of gewichtsverdeling voor-/achterwiel 50/50.
2. Cranklengte - geen idee hoe te bepalen
3. Lengte neuspijp - hiel op een plat pedaal op verste positie, been gestrekt maar niet overstrekt
4. Hoek stoeltje - geen idee hoe te bepalen
5. Hoek en lengte stuurpen, hoek stuur - knieën vrij, ellebogen in de zij en comfortabel aan de handen maar verder?
6. Versnellingen - zo langzaam als je kan (balans, tegenwind/bergop) tot zo snel als je durft (bergaf) of kan (sprintvermogen)
Wie corrigeert hem/vult aan?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course