19-Aug-2022, 05:31 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Aug-2022, 05:37 PM door Wim -de roetsende.)
Citaat:1. Positie stoeltje - zwaartepunt (inc typische bagage) midden tussen de wielen. Of gewichtsverdeling voor-/achterwiel 50/50.
2. Cranklengte - geen idee hoe te bepalen
3. Lengte neuspijp - hiel op een plat pedaal op verste positie, been gestrekt maar niet overstrekt
4. Hoek stoeltje - geen idee hoe te bepalen
5. Hoek en lengte stuurpen, hoek stuur - knieën vrij, ellebogen in de zij en comfortabel aan de handen maar verder?
6. Versnellingen - zo langzaam als je kan (balans, tegenwind/bergop) tot zo snel als je durft (bergaf) of kan (sprintvermogen)
1. Positie van het stoeltje moet zo zijn dat de rand van de voorkant niet te veel aan de onderkant van je bovenbenen drukt tijdens het fietsen. Aan de achterkant moet het stoeltje niet vervelend drukken op wervels.
2. PietV heeft daar een bron van, maar het maakt blijkbaar niet of nauwelijks uit tussen de 140 en de 175mm (of zelfs nog korter?). Gewoon kiezen wat bij jou past of wat in de vm past
3. Dit is echt zeer persoonlijk. Ik heb de neuspijp iets verder uitgeschoven dan de gemiddelde medemens. Eén van die medemensen rijdt met ons ligfietsclubje LOL mee en hij rijdt altijd met een ietwat gebogen knie. Voor mijn gevoel dus te veel.
4. Is ook weer zeer persoonlijk. Iets rechterop dan kun je blijkbaar harder of gemakkelijker sprinten. Iets platter ligt gewoon heel comfortabel en krijg je geen houten kont van.
5. Zorg inderdaad dat je comfortabel zit. De ene rijder rijdt graag met enigszins getrekte armen naar voren, de andere rijder rijdt juist bijna met de handen in de jaszakken.
6. Je moet je versnellingen inderdaad zo kiezen dat je nog wel enigszins fatsoenlijk een heuvel op kunt komen. Naar beneden hoef je natuurlijk niet per se nog met 76km/u mee te trappen.
Dit is mijn lijstje. Verder zou ik echt niet weten hoe je dit verder ingevuld zou willen zien.
In mijn ogen moet je gewoon gaan fietsen en gaandeweg pas je het één en ander aan.
De afstand van de crank is eigenlijk het meest essentieel, omdat daardoor toch wel heftige blessures kunnen ontstaan. Luister verder goed naar je lijf en pas iets aan als je last krijgt. Of koop een andere ligfiets
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler