Er zijn veel te veel variabelen om daar wat zinnigs op papieren te zetten. Zowel voor de fiets als voor de rijder en een combinatie van fiets/fietsers.
De vorm en de zithoek van de zitjes zijn gekoppeld aan de zithoek op de ligfiets.
Koppel of draaimoment = (trap)kracht x arm- of cranklengte.
Trapvermogen = koppel x trapfrequentie of toerental.
De variabele is de mens en zijn biomechanisch duurvermogen. De sprint laat ik nu buiten beschouwing.
Dat duurvermogen van de mens is sterk persoonlijk en beperkt. Voor elke volle omwenteling van de trapas worden de knieën 4 x stilgezet. 2 keer boven en twee keer beneden. Bovendien neemt de trapkracht toe wanneer het been meer wordt gestrekt en neemt de spiersnelheid af bij gelijke trapfrequentie, omdat je met kleinere cranks een kleinere cirkel beschrijft.
https://www.bicycling.com/nl/nieuws/a348...t-sneller/
James C. Martin heeft uitgebreid metingen gedaan met cracklengtes en kwam tot de conclusie dat bij cranklengtes tussen de 140 en 170 mm het trapvermogen van een fietser nauwelijks verschilt.
Kortere cranks zijn net zo efficiënt als de wat langere.
http://www.recumbents.com/wisil/MartinDo...0Power.pdf
http://www.recumbents.com/WISIL/MartinDo...0Power.pdf
De vorm en de zithoek van de zitjes zijn gekoppeld aan de zithoek op de ligfiets.
(19-Aug-2022, 03:42 PM)Frutsel schreef: Cranklengte: Wat vind je fijn. Langere cranks betekent dat je meer kracht kan zetten, kortere cranks betekent dat je meer toeren kan maken.Ik weet wat er bedoeld wordt, maar er staat iets anders. Dat je met langere cranks meer kracht kan zetten is niet juist. De cranklengte doet niet ter zake. De kracht komt uit de benen. Ik hoop het begrijpend uit te kunnen leggen.
Koppel of draaimoment = (trap)kracht x arm- of cranklengte.
Trapvermogen = koppel x trapfrequentie of toerental.
De variabele is de mens en zijn biomechanisch duurvermogen. De sprint laat ik nu buiten beschouwing.
Dat duurvermogen van de mens is sterk persoonlijk en beperkt. Voor elke volle omwenteling van de trapas worden de knieën 4 x stilgezet. 2 keer boven en twee keer beneden. Bovendien neemt de trapkracht toe wanneer het been meer wordt gestrekt en neemt de spiersnelheid af bij gelijke trapfrequentie, omdat je met kleinere cranks een kleinere cirkel beschrijft.
https://www.bicycling.com/nl/nieuws/a348...t-sneller/
James C. Martin heeft uitgebreid metingen gedaan met cracklengtes en kwam tot de conclusie dat bij cranklengtes tussen de 140 en 170 mm het trapvermogen van een fietser nauwelijks verschilt.
Kortere cranks zijn net zo efficiënt als de wat langere.
http://www.recumbents.com/wisil/MartinDo...0Power.pdf
http://www.recumbents.com/WISIL/MartinDo...0Power.pdf