Allereerst spijt het me dat ik een schrijffout heb gemaakt en die fout in een volgend bericht heb overgenomen. Ik heb geschreven 140 mm, maar dat moest zijn 145 mm. Ik heb het nu aangepast. Dus cranklengte verschil tussen de 145 en 170 mm levert ongeveer hetzelfde (trap)vermogen aan het achterwiel.
Wanneer de voeten zijn ingeklikt zal de zwaartekracht nauwelijks van invloed zijn. De zwaartekracht op de massa van het ene been wordt door de zwaartekracht op het andere in balans gehouden.
Waar men geen rekening mee houdt is de rijder zelf. Hij of zij kan met dezelfde te leveren energie meer kracht op de pedalen uitoefenen. Dat komt door een gunstiger of open of meer gestrekte heuphoek en een gunstiger of open of meer gestrekte knie. Korte geschreven; "je komt er met meer gestrekte benen in."
Een beetje vergelijkbaar maar gaan staan op de pedalen bij een bukfietser.
Ik vermoed dat elke bikefitter je de voordelen kunt benoemen om bij knie- en heupklachten te gaan rijden met kortere cranks.
https://www.fityourbike.nl/bepaling-cranklengte/
Wanneer de voeten zijn ingeklikt zal de zwaartekracht nauwelijks van invloed zijn. De zwaartekracht op de massa van het ene been wordt door de zwaartekracht op het andere in balans gehouden.
Waar men geen rekening mee houdt is de rijder zelf. Hij of zij kan met dezelfde te leveren energie meer kracht op de pedalen uitoefenen. Dat komt door een gunstiger of open of meer gestrekte heuphoek en een gunstiger of open of meer gestrekte knie. Korte geschreven; "je komt er met meer gestrekte benen in."
Een beetje vergelijkbaar maar gaan staan op de pedalen bij een bukfietser.
Ik vermoed dat elke bikefitter je de voordelen kunt benoemen om bij knie- en heupklachten te gaan rijden met kortere cranks.
https://www.fityourbike.nl/bepaling-cranklengte/