20-Aug-2022, 11:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Aug-2022, 11:55 PM door Jeroen S.)
Het op maat afstellen van een ligfiets heeft erg veel met de persoonlijke voorkeur te maken, wat je met de fiets doet, ook niet ieder lichaam is hetzelfde. Veel mensen die net op een ligfiets stappen, vinden ook een gematigde zithoek al erg achterover. Na een half jaar ziet dat er langzaam anders uit. Na een poosje kun je vlakker liggen. Ergens vindt iedereen de grens van wat voor hem/haar een acceptabele lighouding is.
Ga je voor snelheid, dan loont het de moeite om te onderzoeken hoe vlak liggend je nog kunt fietsen. Met het vlakker leggen van de stoel daalt vermoedelijk wel het prestatieniveau. Je kunt wat minder kracht leveren. Op gevoelsbasis, vermoed ik dat dit deels in de ademhaling kan zitten, als je erg plat ligt, knik je je nek wat. Dat is niet bevorderlijk voor de lucht instroom. Bij een erg vlak liggende stoel kan het zijn dat je naar boven glijdt, en je niet afzet tegen de stoel. Doordat je een kleinere, aerodynamisch betere houding hebt, minder frontaal oppervlak, kan het zijn dat je toch sneller gaat.
Wil je Lelystad-Enkhuizen-Lelystad fietsen, dan is een andere houding optimaal, dan als je met een volbepakte vakantie ligfiets de berg op wilt.
Ook bij de stuur-hand-arm positie is veel te verbeteren. Het is niet voor niets dat de M5 met die specifieke stuurvorm worden afgeleverd. Let erop dat je armen netjes strak tegen je lijf liggen, dat scheelt. Maar kan wel zweterig worden, in de warmte. Een knik scherper dan 90 graden in de elleboog vind ik niet fijn.
Ga je voor snelheid, dan loont het de moeite om te onderzoeken hoe vlak liggend je nog kunt fietsen. Met het vlakker leggen van de stoel daalt vermoedelijk wel het prestatieniveau. Je kunt wat minder kracht leveren. Op gevoelsbasis, vermoed ik dat dit deels in de ademhaling kan zitten, als je erg plat ligt, knik je je nek wat. Dat is niet bevorderlijk voor de lucht instroom. Bij een erg vlak liggende stoel kan het zijn dat je naar boven glijdt, en je niet afzet tegen de stoel. Doordat je een kleinere, aerodynamisch betere houding hebt, minder frontaal oppervlak, kan het zijn dat je toch sneller gaat.
Wil je Lelystad-Enkhuizen-Lelystad fietsen, dan is een andere houding optimaal, dan als je met een volbepakte vakantie ligfiets de berg op wilt.
Ook bij de stuur-hand-arm positie is veel te verbeteren. Het is niet voor niets dat de M5 met die specifieke stuurvorm worden afgeleverd. Let erop dat je armen netjes strak tegen je lijf liggen, dat scheelt. Maar kan wel zweterig worden, in de warmte. Een knik scherper dan 90 graden in de elleboog vind ik niet fijn.