23-Aug-2022, 01:58 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Aug-2022, 01:59 PM door 365cycle.)
(23-Aug-2022, 01:29 PM)Bacchus schreef: Dat kan ik me goed voorstellen. Het zou wel interessant onderzoeksmateriaal zijn wat de effective longcapaciteit, ventilatie en VO2max is bij bepaalde niveaus van gewenning/training in UCI-TT- of liggende houding.Idd. Ik heb precies dat eens voorgesteld aan een profsporter in mijn kennissenkring, maar hij wil er geen tijd in steken (op zich logisch, want er is vermoedelijk weinig tot geen positief gevolg voor zijn eigen carriere).
Om daarmee eens een ander punt aan te snijden wat kortgeleden ter sprake kwam via ligfiets.net: Ik geloof wél dat een ligfiets een belangrijke race als de Tour de France zou kunnen winnen. Sterker nog: Zelfs een velomobiel. Met geoptimaliseerde sterkteberekeningen (flinterdun waar het kan, stevig waar het nodig is) en grafeen versterkt koolstofvezel vermoed ik dat een complete velomobiel onder de 10 kg te bouwen valt, een tweewieler zelfs nog minder, misschien 8-8,5 kg ofzo. Het minimale UCI-gewicht is 6,7 kg; hoewel de kettinglijn van een ligfiets minder efficient is komt het qua massa dan wel heel dicht in de buurt. Dat laatste verschil wordt in bepaalde delen van de koers gecompenseerd door de stroomlijn, een ander deel van het verlies door de verbeterde doorbloeding en toevoer van zuurstof. Wat ik me wel voor kan stellen is dat het voordeel misschien groter is bij renners met verhoudingsgewijs een groter aandeel type 2 spiervezel.
Ik zou ik niet zijn als ik het niet zou willen proberen: Ben samen met een wielrennende vriend van plan om wanneer we tijd hebben eens een paar etappes inclusief heuvels uit te zoeken, en te kijken hoe ons vermogensverloop op die route is. Zeker ook vergeleken met normale ritten op de weg.