|
Ervaringen gevraagd voor een potentiële starter
|
Berichten: 2.126
Topics: 123
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8215
3327 x bedankt in 1557 berichten
24-Oct-2025, 09:37 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Oct-2025, 09:47 PM door Hoekie.)
Las onlangs van Velomobiel.nl dit bericht. Wellicht iets voor je.
Wil je eens uitgebreid kennis maken met velomobielen? In De rijp kun je nu een begeleide velomobieltour maken bij Rico Jonk.
https://velomobieltours.nl/
De laatste jaren ben ik ook steeds vaker lekker gaan toeren, gewoon genieten van het mooie Nederlandse landschap. En het mooiste? Geen gedoe meer met tegenwind of regen. Geen druk verkeer, maar gewoon lekker fietsen met de wind in je gezicht. Dat gevoel gun ik iedereen. Zo is het idee voor Velomobiel Tours ontstaan."Met Velomobiel Tours wil ik mensen op een ontspannen manier laten ervaren hoe het is om tochten te maken door Nederland – in wat ik zelf de ‘Rolls Royce’ onder de fietsen noem."
Berichten: 6.490
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13567
10494 x bedankt in 5084 berichten
Grootste voordeel van een velomobiel is voor mij ook dat de reistijd niet echt verandert als het kakweer is.
Ik rijd ook 365 dagen/jaar. Windkracht 6 vol tegen kost me 3 minuten extra ofzo.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 6.939
Topics: 175
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3028
9742 x bedankt in 4700 berichten
(24-Oct-2025, 11:58 PM)365cycle schreef: Grootste voordeel van een velomobiel is voor mij ook dat de reistijd niet echt verandert als het kakweer is.
Ik rijd ook 365 dagen/jaar. Windkracht 6 vol tegen kost me 3 minuten extra ofzo.
Helemaal mee eens.
En dat je maar een beperkte garderobe nodig hebt.
Ik heb hier nog steeds heel veel fietskleding liggen van toen ik nog alles met de Open Ligger en de Roeifiets deed.
Gebruik ik bijna nooit meer.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 1.732
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 904
3034 x bedankt in 1394 berichten
Ik rij zelden met schuimdeksel, en nog veel minder met een kap. Op mijn woon/werk afstand van 65km wordt ik toch wel nat. Is het niet van de regen, dan is het van het zweet
Een poncho (met het rugpand eruit geknipt) werkt het best (Met dank aan Wim voor de suggestie). Als het koud is nog een headband om mijn voorhoofd en oren wat te beschermen, maar dat is het wel.
Het scheelt wel dat ik niet de hele dag in natte kleren hoef te zitten (want fietskleding is geen werkkleding), maar ik vind het niet zo erg om nat te worden in een velomobiel. Je koelt namelijk niet enorm af door rijwind zoals op een bukfiets of open ligger.
Berichten: 11
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2025
Bedankt: 12
29 x bedankt in 11 berichten
(24-Oct-2025, 11:58 PM)365cycle schreef: Grootste voordeel van een velomobiel is voor mij ook dat de reistijd niet echt verandert als het kakweer is.
Ik rijd ook 365 dagen/jaar. Windkracht 6 vol tegen kost me 3 minuten extra ofzo.
Dit klinkt erg goed! Regen vind ik ook allemaal nooit zo'n ramp, maar het is wel prettig dat je steady weet hoe laat je op werk gaat verschijnen.
Steeds meer zin in vrijdag en daarmee de eerste proefrit.
Berichten: 6.490
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13567
10494 x bedankt in 5084 berichten
26-Oct-2025, 09:39 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Oct-2025, 09:42 PM door 365cycle.)
(26-Oct-2025, 08:40 PM)Themba schreef: maar het is wel prettig dat je steady weet hoe laat je op werk gaat verschijnen. Klopt! Mijn route leent zich er momenteel eigenlijk niet zo voor, maar als ik "normaal" rijd duurt het eigenlijk altijd ergens tussen de 21:30 en 23:00 minuten. Een enkele rit is wat korter of wat langer; maandag na de LEL reed ik bijvoorbeeld 26 minuten (met een gemiddelde hartslag van 105, haha), en ergens heb ik ook één rit met haast van 19:58 (maar dan ben ik me echt belachelijk aan het uitsloven en zit qua verkeer echt alles mee - het is moeilijk om een heel hoog gemiddelde te rijden op deze route).
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 2.072
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 869
4068 x bedankt in 1918 berichten
Ik houd me in en hoef maar een klein stukje, 10 km. Dat is ook nog eens zonder klimmen. Zelfs op een flinke brug trap je je al behoorlijk in het zweet. Ik trek op het werk schone kleding aan voor het bovenlijf. Ik ben ongeveer op de helft voordat ik warm gefietst ben. Als ik heel erg hard mijn best doe, kom ik iets eerder aan, maar verlies die tijd weer aan douchen en helemaal omkleden.
Op dat korte stukje word ik niet erg nat, tenzij het echte stortbuien zijn. Het is erg fijn dat in de VM je onderlijf droog en warm blijft, je hebt geen windchill, tenzij je er 1 hebt met een grote opening bij de voeten. Dan moet je wel op je kuiten en voeten letten. Vandaag met 8 graden heb ik een warm lange mouwenshirt aan met een thermoondershirt eronder. En wel een warme shawl of fleece col en een waterdicht petje. Dat is voldoende.
Ook voor mij is het een redelijk constante rijdtijd. Als er veel andere fietsers zijn remt dat wat af, of er moet een boer met iets geks bezig zijn. Suikerbieten lossen en laden direct naast mijn route bijvoorbeeld. Maar ja, da's 1x per jaar als het al voorkomt.
Berichten: 731
Topics: 41
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 867
2024 x bedankt in 684 berichten
(, 08:41 AM)Jeroen S schreef: Ik houd me in en hoef maar een klein stukje, 10 km. Dat is ook nog eens zonder klimmen. Zelfs op een flinke brug trap je je al behoorlijk in het zweet. Ik trek op het werk schone kleding aan voor het bovenlijf. Ik ben ongeveer op de helft voordat ik warm gefietst ben. Als ik heel erg hard mijn best doe, kom ik iets eerder aan, maar verlies die tijd weer aan douchen en helemaal omkleden.
Op dat korte stukje word ik niet erg nat, tenzij het echte stortbuien zijn. Het is erg fijn dat in de VM je onderlijf droog en warm blijft, je hebt geen windchill, tenzij je er 1 hebt met een grote opening bij de voeten. Dan moet je wel op je kuiten en voeten letten. Vandaag met 8 graden heb ik een warm lange mouwenshirt aan met een thermoondershirt eronder. En wel een warme shawl of fleece col en een waterdicht petje. Dat is voldoende.
Ook voor mij is het een redelijk constante rijdtijd. Als er veel andere fietsers zijn remt dat wat af, of er moet een boer met iets geks bezig zijn. Suikerbieten lossen en laden direct naast mijn route bijvoorbeeld. Maar ja, da's 1x per jaar als het al voorkomt.
Dit herken ik heel erg. Bij mijn vorige baan moest ik 11km en deed ik precies hetzelfde: rustig aan, zodat omkleden niet nodig is. Reistijd altijd gelijk binnen een bereikje van 3 minuten. De enkele keer dat ik dreigde te laat bij de BSO te komen uitgezonderd, dan ging het wat harder (en moest ik wel omkleden  ).
Nu ik woon-werk afstanden heb van rond de 40km ga ik wel voor doorfietsen en een compleet schone outfit bij aankomst. Helaas geen douche beschikbaar, dus veel deo en goed afdrogen en dan is het ook wel acceptabel
Milan SL Mk3 #039 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 6.939
Topics: 175
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3028
9742 x bedankt in 4700 berichten
(, 10:13 AM)TimSch schreef: Nu ik woon-werk afstanden heb van rond de 40km ga ik wel voor doorfietsen en een compleet schone outfit bij aankomst. Helaas geen douche beschikbaar, dus veel deo en goed afdrogen en dan is het ook wel acceptabel 
Ik gebruik van die campingwashandjes als ik flink gezweet heb. Ben ik zeer tevreden over.
En ik douche 's ochtends voor vertrek. Zweet op een schoon lichaam stinkt namelijk niet.
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 554
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 265
1749 x bedankt in 550 berichten
Het is voor mij tussen de 26 en 40 km, afhankelijk van de route en wel/niet langs de basisschool, maar ik heb eigenlijk altijd nadien een douche nodig hoor.
Vandaag ook nog kort-kort sportkleding, dun, geen pet of buf ofzo, en dat in de QV (met voetengaten). De Snoek is nog een stuk warmer. Reed wel weer aardig door (voor zover dat gaat met een verlengde zware QV). Als ik vandaag echt rustig aan had gedaan had ik het schuimdeksel erop gedaan of iets warmers aangedaan (in de Snoek nog steeds niet, dan pas als het richting vriespunt gaat).
Berichten: 2.557
Topics: 70
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 39005
3875 x bedankt in 1682 berichten
Ik kan jaar door zonder douchen bij aankomst, wat goed is want werk heeft geen douche.
Maar zelfs in de zomer zweet ik nauwelijks, ook bij langere ritten in de hitte.
Het verschilt van persoon tot persoon, sommige mensen hebben er minder last van.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 554
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 265
1749 x bedankt in 550 berichten
1 uur geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Arend-Jan.)
Ja en het is natuurlijk ook gewoon sterk afhankelijk van je output. Ik bedoel dat helemaal niet lullig, maar een menselijk lichaam heeft een fietsend een rendement van ongeveer 25%
Dus voor iedere watt die je in de pedalen stopt genereer je ook 3 watt warmte.
Iemand die met 75 W naar het werk rijdt heeft dan maar 225 W warmteontwikkeling
Rij je echter met 225 W erheen dan verstook je onderweg 675 W aan warmte, dat scheelt nogal
(en daarbij ben je dan ook nog eens minder lang blootgesteld aan de kou buiten)
|
Gebruikers die dit topic lezen: JarnoH, ZoefZoef, 2 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|