15-Apr-2017, 08:36 AM
(12-Apr-2017, 10:52 PM)Escafon schreef: Aan de andere kant wil ik als ik me met spierkracht voortbeweeg zoveel mogelijk meters maken per geinvesteerde joule. Ook daarvoor de ligfiets.Dat geldt ook voor mij. Wordt dit jaar 70 en het vermogen wordt elk jaar minder. Ook de rug heeft de slijtage opgelopen. Al gaat gewoon fietsen en kanovaren nog goed. Als ik Meer Meter Met Minder Moeite wilt maken, dan kom ik bij M5 terecht. Een ShockProof 559 of een HCR. Beide met staartpunt. Of een roeifiets. Als ik stop met kanovaren.
De Hurricane is sportieve middelhoge fiets, maar zeker geen racer. Twee keer 20 inch wielen, een vrij rechte zit. een niet te hoge trapas en een wat kortere wielbasis, maken de fiets niet snel. Het frontale oppervlak kan kleiner. Verbetering de stroomlijn of en verlagen van de luchtweerstandscoefficient zal meer snelheid opleveren bij hetzelfde vermogen.
Leo Rogier Verberne heeft hier over geschreven. Zijn informatieve site. http://www.racefiets-ligfiets.nl/luchtweerstand.php
Het wennen aan een ligfiets hangt deels af van de heuphoek waarmee je gewend bent te fietsen. Ik fiets sportief of rechtop. In mijn Alleweder vrijwel onder dezelfde heuphoek. Alleen 90 graden gekanteld. Alle spieren voor het (lig)fietsen zijn gewend. Ook een zithoek van circa 20 graden en een hogere trapas zal snel wennen, m.u.v. het zicht op de voeten.
Piet.