Je hebt kettingen en kettingen. Pen/bus kettingen. Slijtvast en ideaal als alles in rechte lijn draait. En semi/bus kettingen. Daarbij ontbreekt de bus in de binnenschakels en worden de binnenschakels gefelst om de semi bus te creëren. Dat geeft die ketting een grote mate om zijdelings te bewegen en te kunnen schakel over meerdere kettingwielen van voorbladen en cassette. De ketting kan dus ook uit lijn zijn werk doen.
De semibusketting heeft intern een behoorlijke vetvoorraad en als de ketting niet overmatig ontvet wordt in b.v. wasbenzine, dan is die voorraad vaak voldoende voor de levensduur.
Tussen de schalmen en de rollen wordt de ketting bij derailleursystemen op schuif belast. Zo ook tussen de rollen en de kettingwielen. Dat moet dus schoon blijven en gesmeerd worden. Staal op staal of staal of aluminium geeft slijtage. Een smeermiddel voorkomt dat. De mate van druk die dat smeermiddel kan dragen maakt dus uit voor de slijtage van ketting en kettingwielen. Hoe beter het smeermiddel de druk kan dragen, hoe minder je hoeft te smeren.
De semibusketting heeft intern een behoorlijke vetvoorraad en als de ketting niet overmatig ontvet wordt in b.v. wasbenzine, dan is die voorraad vaak voldoende voor de levensduur.
Tussen de schalmen en de rollen wordt de ketting bij derailleursystemen op schuif belast. Zo ook tussen de rollen en de kettingwielen. Dat moet dus schoon blijven en gesmeerd worden. Staal op staal of staal of aluminium geeft slijtage. Een smeermiddel voorkomt dat. De mate van druk die dat smeermiddel kan dragen maakt dus uit voor de slijtage van ketting en kettingwielen. Hoe beter het smeermiddel de druk kan dragen, hoe minder je hoeft te smeren.