20-Sep-2022, 02:22 PM
(20-Sep-2022, 06:18 AM)Wim -de roetsende schreef: Dat verhaal van 'wind schuin van voren is wind mee' dat moet ik na 20 jaar vm rijden nog meemakenJe rijdt zonder vermogensmeter, toch? >> Met een meter is het vaak best wel meetbaar te maken.
Mijn Milan was bijvoorbeeld opvallend snel met wat voelde als wind op de neus. Dat bleef zo voelen tot ik op de Zeelandbrug reed; de vangrails aan beide zijden zorgen daar voor een soort tunneleffect, waardoor de wind behoorlijk vaak écht rugwind of écht tegenwind is. Ik heb dus 2 ritten met ZZW wind waarbij m'n snelheid op de weg naar de brug toe opliep tot 50 km/h, en nog wel meer op het stukje waar je iets naar rechts draait en dus meer flankwind ervaart. Op de brug had ik moeite om klimmend in de buurt van de 30 te blijven, en op de brug kwam ik niet verder dan 37 km/h (deels ook door de veel moeilijker dan verwachte klim). Een blik op de het vermogen maakte me bij de eerste keer direct duidelijk dat ik een platte band moest hebben OF last van de wind, en ik besloot bij de eerstvolgende boerderij ff te stoppen (want als je uitstapt in een open veld waait een Milan wél om). Die stop was niet nodig; zodra de linker vangrail ophoudt werd de weerstand ineens een stuk minder
Werkt overigens ook de andere kant op: Ik reed de Zeelandbrug ooit met 52 km/h gemiddeld (inclusief klim, en door een scherpe bocht onderaan niet volledig kunnen uitbuiten van de afdaling). Het stuk erna liep de kruissnelheid op tot 65 km/h, harder durfde ik niet met de wind schuin achter