17-Nov-2017, 12:35 PM
Deze hebben we nog niet, dus laat ik maar beginnen... Wie zelf ervaringen als ligfietser of VMer met de politie heeft: graag aanvullen!
Dus... ...na +/-7500km VM-rijden was het afgelopen dinsdag dan zo ver. Op één van mijn mogelijke woon-werk-trajecten gaat de weg onder de metro door. Ik kan kiezen tussen een tegel-fietspad met vier haakse bochten en een vlotte rit op de rijbaan... Geen moeilijke keuze. Dinsdag reed er bij die gelegenheid een politieauto achter me aan, en ik dacht al "nou, ben benieuwd...". Bij het volgende kruispunt bleef hij achter mij - en even later zag ik het rode stoplicht in de achteruitkijkspiegel. Ok, dus toch maar naar de erstvolgende parkeerplaats...
Er volgde een vriendelijk gesprek, beginnend met de vraag wat ik daar aan het rijden was ("een fiets") en de kwestie van de kentekenplaat - maar ze waren er snel van overtuigd dat ik die niet nodig heb. Mijn verwijs op artikel 5 lid 4 van de RVV leidde tot een: "Oh, die moet ik nog eens opzoeken", maar in principe vonden zij het idee dat een VM met 35-40km/h (was trouwens ook een vraag) niet echt goed op het fietspad past wel aannemelijk. Niettemin pakte een van de agenten wel even een meetlint om de afmetingen van mijn Mango te controleren (één van de momenten dat ik blij was zo'n dikke Mango te rijden en niet zo'n smalle DF... ) - en zei dan dat het waarschijnlijk echt beter op de rijbaan past . Verder kwamen er nog de gebruikelijke vragen à la "Vind je het niet eng tussen de auto's?" (Mijn standaardantwoord daarop is dat je een VM heel anders moet besturen dan een 'normale' fiets) en "Hoe stuur je?" en daarna gingen we allemaal weer verder...
Dus eigenlijk best relaxed, hoewel ik gelukkig geen deadline had. Ik vond het stiekem wel jammer dat mijn Mango wel een gelamineerd papier met de Duitse regels inzake fietsstrook en driewielers aan de binnenkant heeft (nog van de vorige eigenaar), maar (nog?) geen versie van artikel 5, lid 4 van de RVV. Misschien doe ik dat ook nog een keer, als ik niets beters te doen heb.
Cheerio,
Thomas
Dus... ...na +/-7500km VM-rijden was het afgelopen dinsdag dan zo ver. Op één van mijn mogelijke woon-werk-trajecten gaat de weg onder de metro door. Ik kan kiezen tussen een tegel-fietspad met vier haakse bochten en een vlotte rit op de rijbaan... Geen moeilijke keuze. Dinsdag reed er bij die gelegenheid een politieauto achter me aan, en ik dacht al "nou, ben benieuwd...". Bij het volgende kruispunt bleef hij achter mij - en even later zag ik het rode stoplicht in de achteruitkijkspiegel. Ok, dus toch maar naar de erstvolgende parkeerplaats...
Er volgde een vriendelijk gesprek, beginnend met de vraag wat ik daar aan het rijden was ("een fiets") en de kwestie van de kentekenplaat - maar ze waren er snel van overtuigd dat ik die niet nodig heb. Mijn verwijs op artikel 5 lid 4 van de RVV leidde tot een: "Oh, die moet ik nog eens opzoeken", maar in principe vonden zij het idee dat een VM met 35-40km/h (was trouwens ook een vraag) niet echt goed op het fietspad past wel aannemelijk. Niettemin pakte een van de agenten wel even een meetlint om de afmetingen van mijn Mango te controleren (één van de momenten dat ik blij was zo'n dikke Mango te rijden en niet zo'n smalle DF... ) - en zei dan dat het waarschijnlijk echt beter op de rijbaan past . Verder kwamen er nog de gebruikelijke vragen à la "Vind je het niet eng tussen de auto's?" (Mijn standaardantwoord daarop is dat je een VM heel anders moet besturen dan een 'normale' fiets) en "Hoe stuur je?" en daarna gingen we allemaal weer verder...
Dus eigenlijk best relaxed, hoewel ik gelukkig geen deadline had. Ik vond het stiekem wel jammer dat mijn Mango wel een gelamineerd papier met de Duitse regels inzake fietsstrook en driewielers aan de binnenkant heeft (nog van de vorige eigenaar), maar (nog?) geen versie van artikel 5, lid 4 van de RVV. Misschien doe ik dat ook nog een keer, als ik niets beters te doen heb.
Cheerio,
Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75