05-Oct-2022, 07:58 PM
(05-Oct-2022, 07:15 PM)TimSch schreef:Gebruikte onderdelen gebruiken, is niet zo makkelijk heb ik als zelfbouwer geleerd, onderdelen moeten ook in het totale plaatje passen, iets bouwen waar je later niet tevreden mee bent en in de hoek blijft staan, heeft geen zin, vandaar dat ik toch weer ben teruggekeerd naar nieuwe of bijna nieuwe onderdelen.(05-Oct-2022, 07:44 AM)Bacchus schreef: Strikt genomen is zelfs een velomobiel, ook al is het het meest efficiënte praktische vervoermiddel dat bestaat, niet helemaal emissievrij: ook bij de productie van een velomobiel komt CO2 vrij. En jij ademt ook meer CO2 uit vanwege de fietsinspanning. Deze site maakt het overigens wel heel extreem.
Tsja, als we voertuigen niet emissievrij gaan noemen omdat we erin moeten ademen vind ik dat wel wat ver gaan. Zal vast natuurkundig correct zijn, maar klinkt een beetje als de verstokte dieselrijder die van de EV rijders zegt dat ze net zo vervuilend zijn omdat bij de productie van hun auto's ook CO2 is uitgestoten, terwijl over de levensduur van zo'n auto dat heus wel gecompenseerd wordt. Het klopt uiteraard wel van dat productieproces, maar geeft veel mensen een excuus om dan maar niet te verduurzamen. Dat helpt de maatschappij mijns inziens niet de goede kant op...
En uiteraard komt er ook CO2 vrij als velomobielen, elektrische auto's etc geproduceerd worden. Daarom heb ik persoonlijk alles zoveel mogelijk 2e hands (de velomobiel, de elektrische auto, meubels, etc).
Een discussie onder ligfietsers over dit thema zie ik als weinig zinvol, we moeten onszelf geen probleem aanpraten.
Er zijn andere sectoren van onze levens gewoontes, waar veel meer winst te behalen valt, ik noem er een paar; tweede huizen, voedsel over grote afstanden vervoeren, bewerkt voedsel kopen, en het toerisme, ontwikkeld zich steeds verder in de verkeerde richting, een sobere vakantie in de natuur is niet genoeg, rondreizen en luxe zijn gevraagd, deze trend omkeren zou meer bijdragen.