Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Quest "opbokken"
#1
Hai allemaal,

 hier is vast al het een en ander over geschreven maar ik weet niet hoe ik moet zoeken.
De versnelling van m'n Quest heeft kuren. De ketting schiet soms een tandje over en liep er een keer af aan de kant van het kleinste tandwiel.
Toen ik de fiets op de linkerkant legde en aan de trappers draaide ging hij er vanzelf weer op.

Ik ben benieuwd of er tips zijn om de fiets op te tillen zodat je van de onderkant de pedalen kunt draaien en tegelijkertijd met het kapje eraf de derailleur kunt bekijken.
Schragen ofzo en waar plaats je die dan?

Alvast dank!
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Als je versnelling kuren heeft, kan je ketting versleten zijn, of je afstelling gripshift klopt niet, aan je gripshift zit een zwarte draaibare knop waar de derailleurkabel naar binnen gaat. Als je die uitdraait gaat de derailleur achter naar links, draai je hem in dan gaat de derailleur naar rechts. Als je schakelt van klein naar groot of van groot naar klein, moet de ketting op dezelfde manier/tijd reageren, dan weet je dat hij (derailleur) recht onder de cassette staat.
Als je ketting naast je het kleinste tandwiel komt moet het stelschroefje bij de derailleur indraaien zodat de ketting nooit verder de cassette kan afwandelen dan het kleinste tandwiel.
Succes.
Antwoord }
#3
Opbokken doe ik meestal met een yogablokje, gewoon onder de kettingtunnel (dan ga ik er dus niet in zitten). Daarnaast heb ik een oude versleten computertafel in m'n schuur staan die ruim tussen de wielen past. Er is een sleufje in gezaagd waar een kettingtunnel in past, dus dat ding is echt ideaal om zittend aan een velomobiel te prutsen Big Grin 

Ik heb naar goed voorbeeld van velomobiel.nl een stok met een lus eraan die ik aan kan trekken, zodat ik de trapper kan draaien met m'n hand in het instapgat, terwijl ik naast de fiets sta.

Wat Peter zegt klopt, maar ik zou het in deze volgorde doen:
1. Visueel controleren of de derailleur wel recht staat, want dat gaat nog weleens mis. Bij een Quest is dat best redelijk te zien als je het kapje eraf haalt en er dan achter gaat staan. Rechtbuigen doe ik zelf niet graag, want ik ben van het type "afbreken en dan een kwartslagje terug".
2. Als je weet dat de ketting er op het kleinste kransje af schiet, kijk dan even of je wel op de grootste kan komen. Met temperatuurswisselingen en slijtage wil de afstelling nog weleens een beetje "verlopen", en dat wil je corrigeren aan de shifter (want het hele bereik is een stukje opgeschoven).
3. Als je wél op beide uiterste kransjes kan, zou ik de stelschroeven op de derailleur bijdraaien (soms staat er een "H" en een "L" bij, anders ff je derailleurmerk en -type Googlen). Ik stel 'm altijd te krap, en dan ga ik zorgen dat ie nét soepel naar het grootste en kleinste kransje schakelt.
4. Als ie dan nog steeds niet lekker schakelt twijfel ik altijd tussen naar Dronten brengen en de kabel vervangen om te kijken of dat helpt.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , Hoekie , Lig-hen , =oNNo=
#4
(12-Oct-2023, 05:15 PM)Peter de Rond schreef: Als je versnelling kuren heeft, kan je ketting versleten zijn.

Succes.


Klopt ten dele. De ketting kan gesleten zijn. Door te slijten wordt hij langer en hierdoor kan hij van de tandwielen af raken. (De ketting gaat slingeren; loopt over de bodem of de achterdreaillleur spant hem niet meer bij het kleinste tandwiel)
De simpelste oplossing is er met een kettingpons een tandje tussenuit halen. Meestal zijn 4 tandjes nodig om de ketting weer op goede spanning te krijgen. Het is ff zoeken naar de snelsluiter en een tangetje om deze te openen en te sluiten is best handig.

Niels, geolied, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , Hoekie , Lig-hen , =oNNo=
#5
Je kunt bij de bouwmarkt ofzo een paar van die klapschragen kopen, die kosten niet heel veel. Voordeel is dat de velomobiel dan een stuk hoger komt, nadeel is dat de velomobiel dan een stuk hoger komt en het allemaal niet heel stabiel is. Je zou niet de eerste zijn, bij wie het zaakje omkiept met schade tot gevolg. Plaatsen tussen de wielen. Even een stukje CVbuisisolatiemateriaal, van die grijze schuim dingen, erover. Vanwege de kettingtunnel staat dat wel wiebelig. Kun je nog iets voor knutselen met een inkeping.

Ik heb zelf met twee flinke lussen gewerkt, gewoon een paar lange spanbanden (4-5meter)aan de dakbalken van de garage. Voor met de bevestiging op de balk zo'n 50-60 cm uit elkaar, gewoon twee solide bouten gebruikt. Achter met 1 bout. Ook hier weer net achter de voorwielen en voor het achterwiel. Stukje bij beetje aantrekken. Als iemand je effe kan helpen met de voor of achterkant opbeuren, terwijl jij de spanband aantrekt gaat het sneller. De voorste spanband voor de zekerheid met een paar toeclipriempjes even aan de wielen zetten, zodat ie er zeker niet uitvalt kan helpen.

Opbokken doe ik ook wel met een blokje hout wat net hoog genoeg is om een voorwiel of achterwiel van de grond te houden. Ik heb 10cm bodemvrijheid, het is een blokje van 7 x 7 x 15cm ongeveer.

P.s. als het een Quest is met een Alu achterbrug, controleer dan ook even of dat metalen beugeltje nog vast zit in het Alu. Daar zitten twee schroefdraad dingetjes in gepopt.

Het zou mijn ook niet verbazen als de ketting op is. Bij een Velomobiel is er erg weinige externe invloed waardoor de boel ineens verkeerd gesteld zou zijn. Is geen ATB waarmee je nog wel eens omkiept of een boom raakt ofzo.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , =oNNo=
#6
bedankt allemaal. Ik heb er nog niet veel mee gedaan, het is inderdaad niet heel waarschijnlijk dat er iets verbogen zal zijn; alles zit "binnen" bij een quest.
Schragen heb ik in huis maar het lijkt me wel een act om dat ding erop te krijgen.

De bakfiets is bijna klaar, daarna maar eens kijken...
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Velion / Code naam: VM45
Dat is toch echt w...JanBurp — 02:27 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
@Wim -de roetsende h...Hardloper — 02:26 PM
Medeliggers onderweg
gideonaut ik heb b...Gideonaut — 02:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als ik het zo hoor...Wim -de roetsende — 02:05 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Als ik het zo hoor. ...Hardloper — 01:59 PM
Medeliggers onderweg
Ja hardloper wist he...Veloquest — 01:48 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vorige maandag brak ...qv-tester — 01:32 PM
Medeliggers onderweg
Is dat de opgekn...Gideonaut — 01:29 PM
VM45
In heuvelachtige str...qv-tester — 01:24 PM
Medeliggers onderweg
Dat ziet er leuk u...Wim -de roetsende — 01:15 PM
Medeliggers onderweg
Ja ik ben de gene ...Hardloper — 01:11 PM
Medeliggers onderweg
Is dat de opgeknap...Veloquest — 01:08 PM
VM45
Sales of this type c...Hardloper — 01:03 PM
VM45
Dat is toch echt wel...Wim -de roetsende — 01:02 PM
Medeliggers onderweg
Is dat de opgeknap...Wim -de roetsende — 12:52 PM
Medeliggers onderweg
Is dat de opgeknapte...Gideonaut — 11:36 AM
Medeliggers onderweg
Mooi Roze is niet ...Veloquest — 10:37 AM