20-Oct-2022, 05:10 PM
(20-Oct-2022, 04:30 PM)TheoZw schreef: Bij Ligfiets.net kregen wij de volgende link aangeleverd: https://www.hln.be/leuven/bestuurder-van...~ae60c3b0/
Mmm, niet echt geschikt voor een Vrijdagbericht. Of wel?
Theo
Wat mij opvalt is dat het bericht menselijk is.
-In Nederland wordt vaak een auto genoemd; in dit bericht de autobestuurder. (Met leeftijd)
-In Nederland wordt vaak: "De fiets werd "Over het hoofd gezien" genoemd; in dit bericht: De fiets werd "niet opgemerkt".
Ook is de volledige verplaatsing van beide bestuurders genoemd, wat in Nederlandse berichten vaak eenzijdig of onvolledig is.
Is dit Belgisch? En waardoor is het hier anders?
Opvallend ook is dat er hier een velomobiel genoemd wordt, zonder een verdere uitleg. Ik vraag me af of dit ooit in Nederlandse berichten gebeurd en of ik me nu schuldig maak door een velomobiel gelijk te stellen met een fiets.
Kennelijk is een velomobiel voor Belgische media normaal; in Nederland wordt iets eerder als afwijkend en hierdoor gevaarlijk gezien. De opmerking: "Levensgevaarlijke dingen" of de verwijtende vraag: "Moet er geen vlaggetje op?" zijn vaak gehoord.
Omdat hier op een objectieve wijze bericht wordt denk ik, dat het hierom passend is voor een vrijdagbericht als je kan zeggen dat objectieve berichtgeving over ligfietsen in België gewoon is.
Maar of die kijk bij ligfiets@ past is aan ligfiets@
Niels, ligfiets, van der Wal