21-Oct-2022, 02:24 AM
(20-Oct-2022, 04:13 PM)Niels van der Wal schreef: In de media over (lig)fiets-ongelukken is de berichtgeving vaak niet objectief. De reden hiervan is breed, niet eenduidig, soms beschuldigend, soms geschreven vanuit het recht van de sterkste, soms een poging tot objectiviteit, soms een poging om niet beschrijven wat (nog) niet aangetoond kon worden etc.Wanneer men de foto's zo ziet, is duidelijk dat de mens niet om kan gaan met een gaspedaal, men overschat zichzelf, snelheid kost geen moeite, gas geven kan iedereen, rondrijden zonder enig nut ook, ik kan mij uit de jaren zestig nog een discussie herinneren, waarbij het de vraag was of men een auto zou moeten gebruiken om op zondag een eind doelloos rond te rijden omdat de bestuurder dat leuk vind, de dokter, de dierenarts, en meerdere beroepen hadden een auto nodig, daar was men het over eens.
Het recente krantenbericht van een fietsongeluk wat gepost werd op deze site is hier een voorbeeld van.
Het twitteraccoant: @Waar is de chauffeur? geeft hier aandacht aan.
De site https://nl.roaddanger.org/ (naam: het ongeluk) besteed er aandacht aan.
Slachtofferhulp doet hier onderzoek naar : https://fondsslachtofferhulp.nl/nieuws/het-ongeluk/
Het is ook een politiek project vanuit de fietsprofessor met als kern dat autoverkeer de algemene buitenruimte domineert en hiermee gevaarlijk maakt. Hierdoor is er op straat minder sociaal leven, is het er in veel mindere mate of is het er niet meer. De politieke noemer hiervan is: Geef de straat terug. En dit niet met het idee van terug naar vroeger, maar met het idee: maak de straat menselijker; geef de straat terug aan de mens en alles wat deze hier wil, doet en kan.
Niels, ook fietser, van der Wal
In de houding v d mensen is veel verandert, een Duitse autobouwer maakt reclame met de slogan "vreugde met autorijden" vrij vertaalt, kijk naar de verkoopcijfers van campers, vrijheid om te gaan waar je wilt, in de praktijk komt het vaak neer op stapvoets aanschuiven achter ander blik, en uitlaat "mode" bekijken, 1, 2, 3, of 4 openingen, hoofdzaak. de rook kan naar buiten, graag omrand met een rand verchroomd blik, wat het probleem niet minder maakt.