21-Oct-2022, 10:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Oct-2022, 10:56 PM door Martin van Mourik.)
Die opmerking dat de elektromotoren minimaal 250 watt moeten kunnen leveren gedurende een bepaalde tijd heb ik vaker voorbij zien komen op velomobilforum.de, en dat zou dan bedoeld zijn om overbelasting van de motor te voorkomen. Of ze het dan over een Duitse of een Europese norm hebben, weet ik niet.
Als die norm specifiek op pedelecs (kentekenplicht, ondersteuning tot 45 km/u) van toepassing is, lijkt het me wel zinnig.
Als het echt voor elektrische fietsen geldt, dan snap ik het niet.
Als je kijkt wat overheid en rai e.d. er over te melden hebben dan staat er toch echt "De elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 watt"
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen...ets-e-bike
https://www.raivereniging.nl/artikel/dos...eving.html
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/in-...he-fietsen
Er wordt in al die teksten stilzwijgend vanuit gegaan dat een elektrische fiets van een enkele motor is voorzien, niet meerdere.
Als je wilt weten wat de regels op dit terrein precies zijn moet je waarschijnlijk de oorspronkelijke wetsteksten gaan doorspitten, zo'n pagina met een samenvatting voor de simpele burger gaat op dat soort details niet in.
Die langzame electrische scooters zonder trappers en superbrede banden die ik hier soms zie rondrijden in natuurgebieden hebben geen kentekens, en dat verbaast me. Ik had verwacht dat ze in Nederland in de categorie snorfiets vallen en dus een blauw kenteken moeten hebben.
Ooit, niet al te lang na de val van de muur ben ik met de trein naar Praag geweest. Het grensgebied aan de Tsjechische kant met uitgestrekte bossen en daar tussen verscholen exotische huizen heeft toen wel indruk op me gemaakt. De trein reed er in boemel-tempo door heen zodat er veel tijd was om te kijken. Dus ik ben wel benieuwd naar een site met wat foto's als dat er van komt.
Verder veel plezier met experimenteren en het omzeilen van de wet nog.
Als die norm specifiek op pedelecs (kentekenplicht, ondersteuning tot 45 km/u) van toepassing is, lijkt het me wel zinnig.
Als het echt voor elektrische fietsen geldt, dan snap ik het niet.
Als je kijkt wat overheid en rai e.d. er over te melden hebben dan staat er toch echt "De elektromotor van de fiets heeft een vermogen van maximaal 250 watt"
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen...ets-e-bike
https://www.raivereniging.nl/artikel/dos...eving.html
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/in-...he-fietsen
Er wordt in al die teksten stilzwijgend vanuit gegaan dat een elektrische fiets van een enkele motor is voorzien, niet meerdere.
Als je wilt weten wat de regels op dit terrein precies zijn moet je waarschijnlijk de oorspronkelijke wetsteksten gaan doorspitten, zo'n pagina met een samenvatting voor de simpele burger gaat op dat soort details niet in.
Die langzame electrische scooters zonder trappers en superbrede banden die ik hier soms zie rondrijden in natuurgebieden hebben geen kentekens, en dat verbaast me. Ik had verwacht dat ze in Nederland in de categorie snorfiets vallen en dus een blauw kenteken moeten hebben.
Ooit, niet al te lang na de val van de muur ben ik met de trein naar Praag geweest. Het grensgebied aan de Tsjechische kant met uitgestrekte bossen en daar tussen verscholen exotische huizen heeft toen wel indruk op me gemaakt. De trein reed er in boemel-tempo door heen zodat er veel tijd was om te kijken. Dus ik ben wel benieuwd naar een site met wat foto's als dat er van komt.
Verder veel plezier met experimenteren en het omzeilen van de wet nog.