Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tijd
#1
Hoeveel tijd gaat er zitten in het zelf bouwen van een trike of quad ? 
Nu ik kan jullie vertellen ; veel tijd, de laatste twee winters ben ik met discipline bijna dagelijks in de werkplaats geweest, en hoewel ik veel verder ben gekomen met verschillende projecten, is er nog geen één helemaal klaar, nu het zomer is en ik me met mijn andere hobby bezig ben, tuinieren, kom ik in de werkplaats en daar staat de trike nog steeds op de werkbank, veel is klaar, maar er is nog redelijk veel werk te doen, hoe komt dat?

In de eerste plaats door mijn ambitie om wat anders te maken dan een ander,  2 motoren, dus ook 2 accu's, met de nodige displays , controller, kabels,   naafversnelling; een wens van mij om in de bergen makkelijk te kunnen schakelen ; gelijk laden met een solar paneel en stroom afnemen, waarvoor ook weer een controller nodig is, solar panelen als bescherming tegen zon/ regen, en een trekhaak. voor een fiets caravan of een aanhanger .

Wat wel duidelijk is geworden is; dat je een werkplaats moet hebben, ik probeer veel passende onderdelen te kopen, laatste tijd eigenlijk alleen nieuw, gebruikt, zitten te vaak "probleem" gevallen tussen, die alleen maar tijd kosten, drijft de kosten wel op, maar dat heb ik er wel voor over.
Aangezien ik geen project op een tekentafel kan ontwerpen, kom ik steeds weer problemen tegen die opgelost moeten worden, een voorbeeld deze winter; hoe krijg ik de ketting onder de stoel door, zonder te veel bodemvrijheid te verliezen, is me gelukt met rollen, alleen nu is de ketting verbinding te breed voor de rollen, dus moet ik me een ander merk ketting kopen.
Andere problemen waren het instappen onder het dak, waar laat ik de accu's, die komen nu in aluminium koffertjes, stoel, moet ik onder in de rugleuning nog wat veranderen, voor de schijfrem achter nog een bevestiging maken, er ligt nog een motor om als lader / rem  te gebruiken, dat laat ik nog maar even liggen, voor volgende winter, is niet zo eenvoudig te realiseren.

Deze tekst heb ik niet geschreven, om anderen te ontmoedigen, maar wel , dat je moet zien dat het een leerproces is, met vooruitgang en tegenslag, maar het houd de geest scherp, groet uit het Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Lig-hen
#2
Als ik je verhaal zo lees is het vooral het zonder veel ervaring "(her-)ontwerpen tijdens het bouwen" van een voertuig met nogal wat unieke eigenschappen dat je veel tijd kost. Het klinkt me dat een gekend ontwerp in elkaar zetten en/of eventueel licht aanpassen wat vlotter zou moeten kunnen?
Antwoord }
#3
(13-Jun-2022, 09:21 AM)Bacchus schreef: Als ik je verhaal zo lees is het vooral het zonder veel ervaring "(her-)ontwerpen tijdens het bouwen" van een voertuig met nogal wat unieke eigenschappen dat je veel tijd kost. Het klinkt me dat een gekend ontwerp in elkaar zetten en/of eventueel licht aanpassen wat vlotter zou moeten kunnen?
Het is niet zo dat ik uit het niets ben begonnen, ik heb een invaliden fiets op de kop getikt, 2 voorwielen 20 inch met trommelremmen, hydr bediening, de stuurinrichting hoefde ik niets aan te veranderen, alles was in zeer goede staat, eigenlijk nieuw, dus daarmee heb ik veel werk bespaard.
Verder vergaat de tijd met persoonlijke wensen, die aangepast zijn aan het rijden in een bergachtige omgeving, en veelzijdig gebruik.
Als ik zo rondkijk op internet, zie ik ook veel mensen die een redelijk kale trike kopen, en er dan later nog veranderingen aanbrengen, motor op bouwen, schakel systeem veranderen, dat kost ook tijd, geld.
Volgende week ben ik weer in Nederland, daar liggen een aantal onderdelen te wachten, gaat het project weer verder, groet uit het Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , Hoekie
#4
Zelf bouwen kost inderdaad veel tijd. Hoe verder je van de gebaande paden afwijkt, hoe lastiger het wordt. Soms heb ik ook gewoon even tijd nodig, voordat de oplossing voor een probleem ineens aan komt waaien. Of je ergens anders iets ziet, of leest wat weer nieuwe inspiratie geeft. Het is wel van een iets andere orde dan het in elkaar schroeven van een Ikea meubel. Soms weet je wel ongeveer hoe je het hebben wil, maar hoe maak je dat?

Naast dit forum vind ik het duitse Velomobil forum ( in Duits en Engels) Bentrider maar ook het relatief kleine Wisil recumbents Forum erg interessant.

Omdat ik dagelijks veel achter de PC zit, vind ik het soms leuk om iets met mijn handen te doen. dat levert toch weer een ander soort resultaat op. Ik kan ook niks in digitale tekenprogramma's en het tekentalent in de familie is ook niet bij mij terecht gekomen. Daarnaast moet met name de kettinglijn maar ook andere zaken echt in 3d. Daar heb ik in de loop der jaren al een boel foutjes mee langs zien komen. Dus dat doe ik het liefste met de echte onderdelen, of iets wat daar even voor door kan gaan. Een deksel van een potje want nagenoeg dezelfde maat heeft als een 10cm Kettingrol ofzo. Een 10mm houten stokje om de ketting te visualiseren, op de kleine en grote kransjes. Met een versnellingsnaaf is dat allemaal simpeler, met vering weer ingewikkelder. Ik kan die mentale uitdaging ook wel waarderen.

p.s. als je met kettingrollen werkt en simpele ketting met zo'n visje aan de buitenzijde wilt gebruiken, dan gaat dat niet. Of je moet zelf een brede kettingrol maken.

De voldoening om met iets rond te rijden wat werkt, en wat je zelf hebt gemaakt is erg groot. Helaas levert ieder zelfbouw project weer zoveel ervaring en kennis op, dat ik dan stiekum toch al weer na ga denken over iets beters.
Antwoord }
#5
(30-Jun-2022, 11:00 PM)Jeroen S schreef: Zelf bouwen kost inderdaad veel tijd. Hoe verder je van de gebaande paden afwijkt, hoe lastiger het wordt. Soms heb ik ook gewoon even tijd nodig, voordat de oplossing voor een probleem ineens aan komt waaien. Of je ergens anders iets ziet, of leest wat weer nieuwe inspiratie geeft. Het is wel van een iets andere orde dan het in elkaar schroeven van een Ikea meubel. Soms weet je wel ongeveer hoe je het hebben wil, maar hoe maak je dat?

Naast dit forum vind ik het duitse Velomobil forum ( in Duits en Engels) Bentrider maar ook het relatief kleine Wisil recumbents Forum erg interessant.

Omdat ik dagelijks veel achter de PC zit, vind ik het soms leuk om iets met mijn handen te doen. dat levert toch weer een ander soort resultaat op. Ik kan ook niks in digitale tekenprogramma's en het tekentalent in de familie is ook niet bij mij terecht gekomen. Daarnaast moet met name de kettinglijn maar ook andere zaken echt in 3d. Daar heb ik in de loop der jaren al een boel foutjes mee langs zien komen. Dus dat doe ik het liefste met de echte onderdelen, of iets wat daar even voor door kan gaan. Een deksel van een potje want nagenoeg dezelfde maat heeft als een 10cm Kettingrol ofzo. Een 10mm houten stokje om de ketting te visualiseren, op de kleine en grote kransjes. Met een versnellingsnaaf is dat allemaal simpeler, met vering weer ingewikkelder. Ik kan die mentale uitdaging ook wel waarderen.

p.s. als je met kettingrollen werkt en simpele ketting met zo'n visje aan de buitenzijde wilt gebruiken, dan gaat dat niet. Of je moet zelf een brede kettingrol maken. 

De voldoening om met iets rond te rijden wat werkt, en wat je zelf hebt gemaakt is erg groot. Helaas levert ieder zelfbouw project weer zoveel ervaring en kennis op, dat ik dan stiekum toch al weer na ga denken over iets beters.
Het internet is een grote steun voor zelfbouwers, ik vind daar ook veel, en kijk ook vaak in andere landen wat er daar zoal bedacht wordt, dat is ook een leuke bezigheid in de avond, en dan het voordeel van kopen internationaal, laatst nog in Italië accu's gekocht omdat daar betere pool aansluitingen op zaten, met een tapgat voor een schroef.
Die tegenvallers zie je vaak ook niet aankomen, ik had koffertjes gekocht voor de accu's en bagage, was er tevreden mee, laag gewicht,  gemonteerd aan het hulp frame achter, zijn ze niet sterk genoeg voor het gewicht v d accu, dus moest ik een steun maken van een alu profiel onder aan het hulpframe waar ik de koffer op monteren kon, heb ik gisteren gedaan, weer een dag zoet mee geweest.
Kettingen wist ik nooit zo het fijne van, nu door die problemen, ben ik er een paar avonden voor gaan zitten, hoe dat allemaal zit met die maten, en een oplossing gevonden, het aantal schakels geteld, en een shop gevonden die een ketting met 130 schakels levert, dat is nu in Ned aangekomen, dus dat probleem moet over zijn.
Soms is het ook een voordeel dat je in je hoofd hebt hoe het er uiteindelijk uit moet zien, ik zie op internet ook veel mensen die solar panelen op een trike maken, dan hebben ze een bagagedrager, maken daar wat aan vast, voor is ook nergens rekening mee gehouden, en dan is het niet sterk genoeg, ik heb gelijk een achter frame gemaakt voor bagage, een trekhaak, en buizen naar boven voor het dak, aan de voorkant het zelfde, direct aan het frame gelast .
Vandaag is het mooi weer , dus werk in de tuin, de bessentuin beschermen tegen vogels, netten ophangen, blauwe bessen zijn volgende week rijp, het ene project jaagt het andere, groet uit het Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Tussen tuinieren en het zelfbouwen van een trike zie ik wel enige overeenkomsten, je begint er aan in de mening voldoende kennis en uitrusting te hebben, gaande weg dingt het tot je door, dat het beter was geweest meer geld in de uitrusting te investeren, bij tuinieren duurt dat jaren, iedere winter maak je een lijst wat dit jaar dringend verbeterd moet worden.
Zo ook met mijn zelfbouw projecten, ik bouw het frame op een werkbank, de randen v de tafel kan ik uitschuiven zodat ik de breedte aan kan passen.
Probleem is dat je lang aan het kijken bent, of alles recht is, niet kromgetrokken bij het lassen.
Zo ook gisteren, ik heb een eigen achtervork gemaakt v aluminium, bleek echter niet helemaal stijf genoeg, en ik heb een achterwiel motor die eigenlijk iets te breed is.
Dat laatste probleem los ik op door volgende week een andere motor op te halen, het eerste door een andere aluminium plaat te monteren.
Waar nu veel tijd in gaat zitten is , uit te zoeken wanneer alles recht staat.
Voor een volgend project in de winter, wil ik een andere tafel bouwen van alu profielen, waar je hoek en langs profielen op kunt schroeven, alles vast kunt zetten met lijmtangen, en het geheel gemonteerd op een kogelkop, zodat je het geheel makkelijk draaien kunt.
Naar ik verwacht kan deze werkwijze veel tijd besparen, en zit je ook niet steeds te dubben of alles recht staat, groet uit het Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Een strak getrokken touwtje kan ook een goed hulpmiddel zijn. Bij alle tweewielers die ik gemaakt heb, heb ik gebruik gemaakt van een mal waarop de achteras, de balhoofdbuis en de trapas recht bevestigd waren. Da's een stuk simpeler dan bij een driewieler natuurlijk, maar het hielp wel veel. Voor het gemak niet alles op de werkelijke hoogte vanaf de grond, maar 20 cm minder. dat scheelt weer iets in materiaal. Moet je wel 20 cm lucht onder je frame hebben natuurlijk. Bij een trike ligt dat anders.

Overigens heb ik niet gelast, ik weet wel dat er ook bij gebruik van een mal forse spanningen door het lassen kunnen ontstaan. Na afkoelen zou ik dus wel even losmaken en checken, niet dat de boel dan ineens toch verspringt ofzo.

Als je weet dat alle belangrijke delen op de juiste plek zitten, dan helpt dat veel. Je kunt ook met blokjes, buizen, draadeind ipv een as, werken. Voor de balhoofdbuis pak ik gewoon een 30mm buis, dat past precies voor een 1 inch balhoofd en dus ook weer voor een 1 1/8 naar 1 inch adaptertje. Het scheelt heel erg veel meet en rekenwerk als je gewoon kunt vertrouwen op je eerdere metingen. Zeker als er een poosje tussen verschillende acties zit.

Tja hoe had ik dat ook al weer bedacht? Eerst maar es effe meten! en voor je het weet ben je weer een uur verder.
Antwoord }
#8
Regen in het Boheemse woud, dus even voorbij met tuinieren, tomaten en blauwe bessen kunnen zich zelf wel even redden, en heb ik gisteren de werkplaats weer eens van binnen bekeken.
Daar staat een trike te wachten op een paar oplossingen.

"Het verstellen van de Alfine versnellingsnaaf; voor het verstellen van de naaf had ik van Shimano zo'n model gekocht met 2 handels  waarmee je up en down kunt schakelen, probleem is dat je bij een onderstuur, waarbij dus de stuurbuis bijna recht omhoog staat, die handels niet goed kunt bedienen, je moet hem dermate verdraaien, dat je vanaf de stoel, de display niet kunt aflezen, dan nog zit de display in de weg bij montage v d rem handel, ik heb van alles geprobeerd, maar geen oplossing kunnen vinden.
Nu had ik nog een draai versteller liggen van een Nexus, ook 8 versnellingen, en die heb ik gisteren gemonteerd, ik hoop dat het gaat werken, in ieder geval is draaien een natuurlijke manier om tegelijk het stuur vast te houden.

Dan was daar nog de ketting geleiding met rollen, dat liep nog niet helemaal goed, ik ben er nu wel uit, onder moet , voor de ketting op de naaf naar boven gaat, een rol komen , zodat hij er daar niet af kan lopen.
Bij de Panasonic motor, voor op de buis, loopt de ketting over een groot tandwiel v d trapas, naar een klein tandwiel v d motor, en dan over een kleine ketting rol die tevens de ketting spant.
Als ik daar nu een grotere kettingrol monteer, loopt de ketting mooi tussen de framebuis en het onderstuur terug, dus moet ik nog een kettingrol bestellen, en dan is er weer een probleem opgelost .

Dan ga ik me vandaag nog met de achterwielmotor bezighouden, die is 6 mm te breed voor de achtervork, die schijf waar de remschijf op zit is te dik, heb ik er zelf op gemaakt, het motortje had geen schijfrem adapter, en omdat ik niet met velgremmen wilde prutsen, heb ik er zelf een gemaakt.
Moet ik wel weer band en velg demonteren, en op de draaibank materiaal weg draaien, als het niet lukt moet ik een nieuwe 24 volt motortje kopen met gaten voor een remschijf, dus daar ga ik me vanmiddag mee bezighouden.

Verder verwacht ik niet zoveel problemen meer, ik heb kabels bestelt voor het aansluiten van de solar panelen, moet nog wat alu en rvs buizen bestellen voor het dak,  en dan moet het eigenlijk in een paar maand tot een einde komen,       groet uit het Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle , Bacchus
#9
(21-Aug-2022, 10:35 AM)PlantageBohémien schreef: Regen in het Boheemse woud, dus even voorbij met tuinieren, tomaten en blauwe bessen kunnen zich zelf wel even redden, en heb ik gisteren de werkplaats weer eens van binnen bekeken.
Daar staat een trike te wachten op een paar oplossingen.

"Het verstellen van de Alfine versnellingsnaaf; voor het verstellen van de naaf had ik van Shimano zo'n model gekocht met 2 handels  waarmee je up en down kunt schakelen, probleem is dat je bij een onderstuur, waarbij dus de stuurbuis bijna recht omhoog staat, die handels niet goed kunt bedienen, je moet hem dermate verdraaien, dat je vanaf de stoel, de display niet kunt aflezen, dan nog zit de display in de weg bij montage v d rem handel, ik heb van alles geprobeerd, maar geen oplossing kunnen vinden.
Nu had ik nog een draai versteller liggen van een Nexus, ook 8 versnellingen, en die heb ik gisteren gemonteerd, ik hoop dat het gaat werken, in ieder geval is draaien een natuurlijke manier om tegelijk het stuur vast te houden.

Dan was daar nog de ketting geleiding met rollen, dat liep nog niet helemaal goed, ik ben er nu wel uit, onder moet , voor de ketting op de naaf naar boven gaat, een rol komen , zodat hij er daar niet af kan lopen.
Bij de Panasonic motor, voor op de buis, loopt de ketting over een groot tandwiel v d trapas, naar een klein tandwiel v d motor, en dan over een kleine ketting rol die tevens de ketting spant.
Als ik daar nu een grotere kettingrol monteer, loopt de ketting mooi tussen de framebuis en het onderstuur terug, dus moet ik nog een kettingrol bestellen, en dan is er weer een probleem opgelost .

Dan ga ik me vandaag nog met de achterwielmotor bezighouden, die is 6 mm te breed voor de achtervork, die schijf waar de remschijf op zit is te dik, heb ik er zelf op gemaakt, het motortje had geen schijfrem adapter, en omdat ik niet met velgremmen wilde prutsen, heb ik er zelf een gemaakt.
Moet ik wel weer band en velg demonteren, en op de draaibank materiaal weg draaien, als het niet lukt moet ik een nieuwe 24 volt motortje kopen met gaten voor een remschijf, dus daar ga ik me vanmiddag mee bezighouden.

Verder verwacht ik niet zoveel problemen meer, ik heb kabels bestelt voor het aansluiten van de solar panelen, moet nog wat alu en rvs buizen bestellen voor het dak,  en dan moet het eigenlijk in een paar maand tot een einde komen,       groet uit het Boheemse woud.
Even een update, dat afdraaien van de schijf op het motortje ging niet goed, ik heb een klein draaibankje, en dat opspannen is een probleem, bovendien zitten er al gaten in de schijf, wat het afdraaien niet eenvoudiger maakt.
Dus opzoek naar een andere 24 v motor met schijfrem opname, dat is nog niet zo eenvoudig, die raken een beetje uit de mode, maar ik wil daar aan vasthouden, anders wordt het systeem almaar ingewikkelder, want zo kan ik de de zonnepanelen rechtstreeks, via een laadregelaar op de 24 v lifpo 4 accu aansluiten, anders moet er weer een omvormer tussen, met de nodige kabels, verliezen van rendement.
Uit China zijn nog wel 24 volt motors leverbaar, maar levertijd is een probleem, dan had in Litauwen een webshop nog 2 8fun Bafang motoren liggen, nieuw, om informatie gevraagd, nooit antwoord, sommige webshops willen dat je snel betaald en verder niet zeurt, een soort bind aankopen, is als met een blind date, valt het tegen. pech gehad.
Dan vond ik bij R A T Holland nog een 8fun motortje, nieuw maar had lang op het schap gelegen, 100 €, dus die maar gekocht.
Nu is daar bij Bafang een probleem dat hun motors een passende controller nodig hebben,  er zijn zoveel verschillende controllers en nummers, motornummers, moeilijk een weg in te vinden.
Nu zit in Wijchen een vestiging van Bafang Europa, dus daar maar eens gevraagd bij de service dienst, totaal geen interesse, ik moest informeren bij de leverancier v d fiets, toen ik vertelde dat het om een trike ging, kwam als reactie dat ik maar moest vragen bij een dealer van hun, Fiets Unie in Emmen, die ken ik één keer wat gekocht, kreeg een controller die totaal afweek van de foto op de website, hun reactie "maakt niets uit" dus van zo'n bedrijf valt weinig te verwachten, deze bedrijven willen alleen maar veel te dure ombouwsets verkopen, in service hebben ze geen interesse.
Nu heb ik in Duitsland nog een adres van een Mevrouw, die verkoopt veel onderdelen van Aldi fietsen, daar zitten ook 8fun Bafang motoren in, ga ik daar maar eens kijken.
Ondertussen, de achtervork verbetert, een achterspatbord gemonteerd, een koffertje voor de accu aan de linkerkant, snelheid sensor voor de Panasonic motor, langzaam gaat het vooraan,  groet uit het Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#10
pfff wat een technische zoektocht en wat een doorzetter ben jij.
Ik maak dat ook mee met bedrijven/fabrikanten/winkels als je om informatie vraagt, dat je, of geen reactie krijgt of een antwoord waar je niets mee kan. Inderdaad in doehetzelfers zijn sommige niet geïntersseerd, levert ze te weinig geld in het laadje. Soms krijg ik zelfs de indruk dat een bedrijf/winkel niet eens precies weten wat ze verkopen en maar wat roepen.
Antwoord }
#11
Mischien kunnen ze hier helpen?

www.atmparts.eu

(31-Aug-2022, 09:41 AM)gideon schreef: Ik maak dat ook mee met bedrijven/fabrikanten/winkels als je om informatie vraagt, dat je, of geen reactie krijgt of een antwoord waar je niets mee kan. Inderdaad in doehetzelfers zijn sommige niet geïntersseerd, levert ze te weinig geld in het laadje. Soms krijg ik zelfs de indruk dat een bedrijf/winkel niet eens precies weten wat ze verkopen en maar wat roepen.

Je huiswerk doen,zorgen dat je meer(lijkt te) weet dan de verkoper,gerichte vragen stellen .
Bij importeurs/fabrikanten merk gerichte vragen stellen
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
#12
Door die problemen om een 24 volt achterwiel motortje te vinden, loopt het allemaal verder uit met de trike,  plan weer veranderen is ook geen goede gedachte, ik heb accu's en solarpanelen voor 24 volt hier liggen.
Dus de enige mogelijkheid die ik nog kon vinden was bij Amazon, ik mag die eigenaar eigenlijk niet zo, maar vanmorgen daar maar overheen gestapt, en een account geopend, principes zijn leuk, maar het moet geen ongemak veroorzaken, dus  een motor bestelt, zou half oktober bezorgd moeten worden, ben benieuwt .
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Heb het gevoel dat d...365cycle — 11:30 PM
MM/DID naven
Check, voorwiel is 1...Victor — 11:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... Omdat de zachte ...Boyd Maduro — 10:12 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
En met CCU kan je pr...Frutsel — 08:25 PM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Aan het einde van ee...365cycle — 08:09 PM
MM/DID naven
Ja, voornaven zijn o...melle z — 06:39 PM
MM/DID naven
De breedte van de vo...gideon — 06:29 PM
MM/DID naven
Vziw zijn naven met ...Victor — 03:29 PM
MM/DID naven
MM - Michael van der...ZoefZoef — 02:39 PM
MM/DID naven
Oh, dan was ik abuis...Tijanus — 02:30 PM
Fietsreis Duinkerken - Straatsburg - Ei...
Dag 5 Ik werd vroeg ...Martin van Mourik — 02:22 PM
MM/DID naven
Optima / MMbicycles ...ZoefZoef — 02:19 PM
MM/DID naven
Ik heb hier twee rac...melle z — 02:01 PM
MM/DID naven
DID staat waarschijn...ZoefZoef — 02:00 PM
MM/DID naven
Over DID kan ik geen...Tijanus — 01:49 PM
MM/DID naven
Ik heb bij Tempelman...melle z — 01:09 PM
Kruissnelheid vs Gemiddelde snelheid
Op wat voor banden r...365cycle — 01:01 PM