24-Oct-2022, 12:06 PM
(24-Oct-2022, 10:50 AM)Niels van der Wal schreef: Op die manier wordt dus de fietser uit de openbare ruimte verjaagd. De auto zorgt voor onveiligheid; de fietser moet kiezen voor veiligheid. Het veiligst is niet te fietsen.
Misschien moeten we het dan ook omdraaien: in straten waar gemotoriseerd verkeer niet mogelijk is zonder mensen in gevaar te brengen, moeten we het misschien ook gewoon niet toestaan.
[/quote]
Mee eens; maar gemotoriseerd verkeer is net water. Je heb diverse fysieke belemmeringen om gemotoriseerd verkeer tegen te houden; paaltjes, wegversmallingen, bussluizen etc, maar vaak vindt een auto(mobilist) een manier om daar te rijden waar hij/zij niet mag rijden. (En waar je kan fietsen kan een motor rijden.)
Rijden, daar waar niet mag, is een overtreding die bij constatering afgedaan kan worden met een vermanend gesprek of een boete, maar iets waar de politie door capaciteitsproblemen vaak geen prioriteit aan geef.
Een normatieve verandering, dus ook een verandering in verslaggeving, kan op lange termijn de openbare ruimte veiliger maken voor mensen.
Niels, zijn, van der Wal