24-Oct-2022, 12:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Oct-2022, 12:29 PM door 365cycle.)
(24-Oct-2022, 10:28 AM)pietandringa schreef: Wel lijkt mij dat de fietser ook niet goed heeft uitgekeken.Veel te makkelijk én victim blaming. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik ben vader. Een kind van onder de 10 moet daar ook gewoon veilig kunnen fietsen. Verkeer doen we samen, maar de kans dat dat kind iemand dood rijdt met z'n fietsje is nihil. De automobilist draagt héél veel meer verantwoordelijkheid en zou zich daar naar moeten gedragen.
Dat kan alleen als we autorijden niet tot een recht maken, maar tot een privilege dat je niet alleen niet zomaar krijgt, maar waarvoor je ook moet werken om het te behouden (bijvoorbeeld per 2 jaar een periodiek herexamen, en eventueel een beoordeling van je rijgedrag in de tussenliggende tijd). Wordt autorijden voor degene die het doet dan duurder (laten we zeggen €80 examenkosten en wat tijd)? Heel vervelend. Het is niet anders. Dat is het in 1985 ook geworden doordat we de APK invoerden.
(24-Oct-2022, 10:28 AM)pietandringa schreef: Bijna elke fietsrit die ik maak, ongeacht de fiets, krijg ik vaak geen voorrang. Dat betekent talloze keren in de remmen als zwakke deelnemer in het verkeer. Het is irritant, maar voor jezelf beter om goed op te letten en je niet teveel op te winden. Deze zelfbeheersing heb ik lang niet altijd, maar is voor mij wel noodzakelijk om met plezier te kunnen blijven fietsen.Dat heeft iedere fietser, maar betekent niet dat áls het dan mis gaat, je de verantwoordelijkheid zomaar in de schoenen van degene met voorrang kan schuiven. Ook niet als dat een zwakkere verkeersdeelnemer is. Je kan immers ook niet weten of de fietser de vijf voorafgaande kruisingen wél voorrang verleend heeft terwijl ze die eigenlijk had moeten krijgen, en of ze door de lage snelheid misschien ingeschat heeft dat de automobilist aan het stoppen was.
Ik zal het sterker maken: Dit is precies waarom ik niet graag meer rijd, en het minst graag in de bebouwde kom. Iedereen maakt weleens een fout of is er even niet bij met z'n hoofd; dat kan iemand anders z'n dood betekenen. Ik neem dat risico heel bewust, en weeg het mee als nadeel in mijn keuze voor een autorit.
(24-Oct-2022, 12:06 PM)Niels van der Wal schreef: Je heb diverse fysieke belemmeringen om gemotoriseerd verkeer tegen te houden; paaltjes, wegversmallingen, bussluizen etc, maar vaak vindt een auto(mobilist) een manier om daar te rijden waar hij/zij niet mag rijden. (En waar je kan fietsen kan een motor rijden.)Daar kan je op handhaven.
Daarnaast een inschatting; Volgens mij is een motorrijder zich veel meer bewust van z'n zwakkere positie, en beschouwt zijn deelname aan de weg minder als een recht. Ik kom heel vaak motorrijders tegen, maar de enkele keer dat ik er één op een fietspad tegenkom gedraagt die zich heel anders dan de talloze automobilisten die bij mij om de hoek 200 meter tegen het verkeer in rijden als het druk is, omdat de route naar dezelfde rotonde via die overtreding veel minder druk is dan via de legitieme route.
Dat ze daarbij een grote groep kinderen die uit school komen in gevaar brengen (want ja, je verwacht geen auto als tegenligger) nemen ze gewoon voor lief.