24-Oct-2022, 04:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Oct-2022, 04:30 PM door 365cycle.)
(24-Oct-2022, 03:14 PM)PietV* schreef: We moeten als fietsers niet alleen naar bestuurders van personenauto's, bestelauto's, vrachtauto's motorfietsen en motorvoertuigen bestemd voor gebruik buiten de wegen. Taalkundig krantenkoppen uitpluizen heeft ook weinig zin.Dat is een mening, of hoogstens jouw visie op de feiten, maar geen feit op zich. Nee, sterker nog: Er is aangetoond dat hóe je iets zegt in de media heel veel invloed heeft op hoe de massa de situatie beleeft. Het punt is juist dat door de auto te benoemen en de bestuurder niet, de massa gaat denken dat de bestuurder niets aan het ongeval kan doen, want ja, die zat in de auto. Het is geen passagier, het was de bestuurder die dat deed.
(24-Oct-2022, 03:14 PM)PietV* schreef: Uiteraard kan een fietser worden geschept door een auto.Nee, niet zonder die bestuurder. Zonder bestuurder doet een auto niets.
Volgens de Nederlandse wet draagt de bestuurder áltijd de verantwoording, zelfs wanneer de auto ingrijpt. Als er iemand is van wie ik zou verwachten dat hij daar perfect van op de hoogte is, ben jij het wel

Dus deze kop:
Wéér een ongeluk op de Edeseweg bij Harskamp, vier kinderen in de auto
Doet vermoeden dat het een ontzettend gevaarlijk stuk weg is. Ik ken de weg toevallig (kwam er afgelopen week nog langs), en kan me dat niet voorstellen. Ja, tenzij je onwijs op je gaspedaal gaat staan. Of gewoon te diep in het glaasje kijkt.
Als dat laatste wél zo is, of een jonge man (geen vrouw) te hard rijdt, dan durven we de bestuurder pas te benoemen, want dan is het ineens iemand die zich moet schamen, een onverlaat, een crimineel zelfs. Maar bestuurders dragen hun verantwoording vaak niet zelf als er geen duidelijk aanwijsbare reden voor een aanrijding is. En dáár moet mijns inziens wel degelijk wat veranderen. Ben je maar gewoon bewust van het gevaar dat je veroorzaakt.