24-Oct-2022, 05:55 PM
Citaat:Piet schreef:
Ze "gooien" zich roekeloos voor jou auto. Vooral als in een groep wordt gereden bij fietsoversteekplaatsen op provinciale wegen.
Je laat het klinken of ze dit met opzet doen. Geen enkele fietser 'gooit' zichzelf bewust voor een blok staal van 1000/1500 kg met het risico om ernstig gewond te raken of erger.
Als dat als automobilist al zo lijkt, dan heeft de desbetreffende fietser waarschijnlijk een inschattingsfout gemaakt én de wet is daarom zo vastgesteld dat (als ik het goed heb onthouden) de automobilist voor 50% (mede-)verantwoordelijk is. Maar dit wordt vast wel verbeterd, als ik het ietwat krom/verkeerd heb geformuleerd.
Groepen fietsers bij fietsoversteekplaatsen zijn vaak middelbare scholieren. Van deze leeftijd is bekend dat ze nog steeds heel moeilijk de snelheid kunnen inschatten van een zich snel verplaatsend voorwerp dat op hen afkomt. Ook dan zal het meestal een inschattingsfout zijn geweest.
Juist de met enorm hoge snelheid (>45km/u) rijdende automobilisten veroorzaken de meest vreselijke ongelukken. Het gebeurt zelden dat er verkeersdeelnemers door een fietser worden doodgereden.
Ik laat hier buiten beschouwing dat er misschien ergens een fietser heeft rondgereden die op deze manier een eind aan haar/zijn leven heeft willen maken.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler