Uit cijfers van fietsongevallen blijkt dat dat het gemotoriseerd verkeer niet de grootste oorzaak is. We denken van wel en geven andere weggebruikers graag de schuld, maar de cijfers geven anders weer.
Eigen gedrag van de fietser is de grootste oorzaak. In 2020 belandde 71.400 fietser op de SEH. Een stijging van 28% t.o.v. 2011.
De meeste slachtoffers gaven aan dat eigen gedrag de oorzaak was. 70% van de fietsongevallen in 2020 was éénzijdig. Geen ander (motor)voertuig bij betrokken.
Fietsers kunnen dus vaak de hand in eigen boezen steken i.p.v. wijzen naar anderen.
https://www.verkeersnet.nl/verkeersveili...ngevallen/
In 2021 waren 207 fietsers van totaal 582 mensen in het verkeer om het leven gekomen.
Circa 35,6% van alle verkeersdoden in 2021 waren fietsers. Fietsen is per gereden kilometer circa 10 keer risicovoller dan autorijden.
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/weg...lencijfers
Eigen gedrag van de fietser is de grootste oorzaak. In 2020 belandde 71.400 fietser op de SEH. Een stijging van 28% t.o.v. 2011.
De meeste slachtoffers gaven aan dat eigen gedrag de oorzaak was. 70% van de fietsongevallen in 2020 was éénzijdig. Geen ander (motor)voertuig bij betrokken.
Fietsers kunnen dus vaak de hand in eigen boezen steken i.p.v. wijzen naar anderen.
https://www.verkeersnet.nl/verkeersveili...ngevallen/
In 2021 waren 207 fietsers van totaal 582 mensen in het verkeer om het leven gekomen.
Circa 35,6% van alle verkeersdoden in 2021 waren fietsers. Fietsen is per gereden kilometer circa 10 keer risicovoller dan autorijden.
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/weg...lencijfers