Door verkeersopleidingen en ruim 30 jaar praktijkervaring in het verkeer, ex verkeerssurveillant, -ongevalsanalist, -verkeershandhaver, verkeersopleider en ex verkeersdocent, een wat andere kijk op het verkeer gekregen. Bekijk het hedendaagse verkeer rationeler dan vele anderen.
Kennis en ervaring die ik zo goed mogelijk aan dit forum toevertrouwd komen mede tot stand door info, die voor iedereen toegankelijk is, maar worden betiteld als "waan". Zeg meer over de waanschrijver dan over mijn info.
Voor de liefhebber die zich niet met angst in het verkeer begeeft:
De stichting CROW. https://www.crow.nl/thema-s/wegontwerp
Onderdeel van CROW, Fietsberaad: Fietsberaadnotitie - Herverdeling openbare ruimte ten gunste van fietsers en voetgangers
https://fietsberaad.nl/Kennisbank/Fietsb...onaperiode
De SWOV: https://swov.nl/nl
Al deze instituten dragen bij aan verkeersontwerp en verkeersveiligheid. Ik lees die info regelmatig. Over fietsers in of uit de voorrang. Over snelheidsremmers op fiets-/bromfietspaden. Over het terugdringen van fietsslachtoffers. Cijfers die de pan uitrijzen. Noem het maar waan.
Wegbeheerder, Provincies en Gemeenten hebben veiligheidsplannen en verkeerscommissies. Daar waar mogelijk en betaalbaar wordt de infrastructuur aangepast. Soms ten nadele van de fietser. Maar in Nederland hebben we een vrij uitgebreid fietspadenplan. Vind dat we niet te klagen hebben t.o.v. de rest in Europa.
Ben jarenlang vrijwilliger van VVN en begeleid de praktische schoolverkeersexamens.
Velen, nu middelbare scholieren, zie ik nu als (elektrische) fietser door het verkeer. Je herkent ze niet meer van vroeger. Van kort na het verkeersexamen.
En ja. Hier in het dorp kent men de omgekeerde bewijslast. Automobilisten zijn panisch om en fietser tegen de auto te krijgen. Die regel heb ik ruim 30 jaar geleden al verkondigd. Mond op mond reclame.
Maar ik kan de angst voor het autoverkeer niet voor alle forumleden wegnemen. Verkeer is een doodserieuze zaak. Ik heb in 2009 blijvend beenletsel opgelopen op een rotonde met dubbelzijdig fiets/bromfietspad. Een inhalende bromfietser als tegenligger versperde mij de ruimte. Remmend uitgeweken en gevallen brak ik op 5 plaatsen mijn enkel en onderbeen. 2 platen en 14 schroeven, waarvan 5 schroeven zijn achtergebleven. Topic ligfietsongevallen in de media. Heeft in de krant gestaan.
Kennis en ervaring die ik zo goed mogelijk aan dit forum toevertrouwd komen mede tot stand door info, die voor iedereen toegankelijk is, maar worden betiteld als "waan". Zeg meer over de waanschrijver dan over mijn info.
Voor de liefhebber die zich niet met angst in het verkeer begeeft:
De stichting CROW. https://www.crow.nl/thema-s/wegontwerp
Onderdeel van CROW, Fietsberaad: Fietsberaadnotitie - Herverdeling openbare ruimte ten gunste van fietsers en voetgangers
https://fietsberaad.nl/Kennisbank/Fietsb...onaperiode
De SWOV: https://swov.nl/nl
Al deze instituten dragen bij aan verkeersontwerp en verkeersveiligheid. Ik lees die info regelmatig. Over fietsers in of uit de voorrang. Over snelheidsremmers op fiets-/bromfietspaden. Over het terugdringen van fietsslachtoffers. Cijfers die de pan uitrijzen. Noem het maar waan.
Wegbeheerder, Provincies en Gemeenten hebben veiligheidsplannen en verkeerscommissies. Daar waar mogelijk en betaalbaar wordt de infrastructuur aangepast. Soms ten nadele van de fietser. Maar in Nederland hebben we een vrij uitgebreid fietspadenplan. Vind dat we niet te klagen hebben t.o.v. de rest in Europa.
Ben jarenlang vrijwilliger van VVN en begeleid de praktische schoolverkeersexamens.
Velen, nu middelbare scholieren, zie ik nu als (elektrische) fietser door het verkeer. Je herkent ze niet meer van vroeger. Van kort na het verkeersexamen.
En ja. Hier in het dorp kent men de omgekeerde bewijslast. Automobilisten zijn panisch om en fietser tegen de auto te krijgen. Die regel heb ik ruim 30 jaar geleden al verkondigd. Mond op mond reclame.
Maar ik kan de angst voor het autoverkeer niet voor alle forumleden wegnemen. Verkeer is een doodserieuze zaak. Ik heb in 2009 blijvend beenletsel opgelopen op een rotonde met dubbelzijdig fiets/bromfietspad. Een inhalende bromfietser als tegenligger versperde mij de ruimte. Remmend uitgeweken en gevallen brak ik op 5 plaatsen mijn enkel en onderbeen. 2 platen en 14 schroeven, waarvan 5 schroeven zijn achtergebleven. Topic ligfietsongevallen in de media. Heeft in de krant gestaan.