25-Oct-2022, 09:22 PM
Als je alles op de fiets doet, in het bijzonder kinderen naar school brengen, dan verbaas je je steeds meer hoe de inrichting gebaseerd is op zovele mogelijk gemak en ruimte voor de automobilist. En dat betekent nogal wat ongemak en gevaar voor voetgangers en fietsers (inclusief het begrenzen van die ruimte met b.v. paaltjes). Als je alles op de fiets doet, en jij en je kinderen bijna dagelijks in serieus gevaar gebracht worden door ongeduldige ruimte opeisende automobilisten, dan word je op den duur vanzelf wat activistisch.
Natuurlijk hebben fietsers ook een verantwoordelijkheid, het verschil is wel dat zij geen stalen geraamte met blik om zich heen hebben om ruimte op te eisen. Ook ik erger me wel eens aan een spookrijdende fietser of 1 zonder licht, maar de veroorzaakte gevaarzetting is toch echt van totaal andere orde dan pakweg de bijna dagelijkse ervaring met 50-70km/h rakelings passerende automobilisten op smalle landweggetjes.
Natuurlijk hebben fietsers ook een verantwoordelijkheid, het verschil is wel dat zij geen stalen geraamte met blik om zich heen hebben om ruimte op te eisen. Ook ik erger me wel eens aan een spookrijdende fietser of 1 zonder licht, maar de veroorzaakte gevaarzetting is toch echt van totaal andere orde dan pakweg de bijna dagelijkse ervaring met 50-70km/h rakelings passerende automobilisten op smalle landweggetjes.