26-Oct-2022, 06:36 AM
Citaat:Al deze instituten dragen bij aan verkeersontwerp en verkeersveiligheid. Ik lees die info regelmatig. Over fietsers in of uit de voorrang. Over snelheidsremmers op fiets-/bromfietspaden. Over het terugdringen van fietsslachtoffers. Cijfers die de pan uitrijzen. Noem het maar waan.
Al deze instituten, onderzoeken, aanpassingen, enz. zouden niet of veel minder nodig zijn, als de gemiddelde/maximum snelheid van gemotoriseerd verkeer drastisch naar beneden zou worden bijgesteld. Ook een maximum instellen voor het gewicht van dit soort voertuigen zou enorm bijdragen aan het verlagen van het aantal slachtoffers.
[Eigenlijk zegt het woord 'slachtoffer' precies hoe het in het verkeer geregeld is. We accepteren als maatschappij dat er dagelijks mensen 'afgeslacht' worden om te offeren aan de heilige auto.]
Telkens wordt er gekozen voor oplossingen die de verkeersdeelnemer in het voertuig beschermd en die vaak ten koste gaan van de fietsers en de voetgangers. Denk aan paaltjes, haakse bochten, enz.
Er wordt gedacht én oplossingen voor problemen worden gezocht vanuit het gezichtspunt van de bestuurder van het motorvoertuig. Om dit te veranderen zal er echt een andere visie moeten ontstaan over hoe we de publieke ruimte moeten en kunnen invullen/gebruiken.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler