(26-Oct-2022, 01:22 PM)365cycle schreef: Voor iedereen die sommigen van ons als fietsers te anti-auto activistisch vindt...Ik ben het in grote lijnen eens met het boek "Het recht van de snelste". Snelheid is emotie en dat mogen we niet afpakken. Bovendien hebben economische waarden voorrang boven ons milieu. Groei economie is de basis. Voor iedereen wat meer. Ook al leidt dit tot meer consumeren. Welvaart boven welzijn. Maar meer welvaart voor de een, tast het welzijn van de ander sterk aan. We zijn individueler geworden.
Handhaving 30 km/h limiet wordt lastig verhaal
Veel plezier in de comments
Economische waarden zijn belangrijker dan het milieu. Dat zit bij veel Nederlanders ingebakken. Dat het klimaat zichtbaar verandert is een ver van mijn bed show. Dat delen in de wereld onleefbaar worden door verdroging of overstroming laat menig Nederlander koud.
Aan veranderingen hangen prijskaartjes. Denk aan de inrichting 100 km/h op de dag op snelwegen. 19 miljoen euro. Omdat we in avond en nacht 130 km/h mogen rijden. Alsof bij nacht geen extra NOx wordt uitgestoten.
Nu moet er om iedereen een beetje tevreden te houden een nieuwe categorie wegen worden gecreëerd. GOW30 wegen. Gebied ontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 30 km/h. En als zodanig ingericht. Ander kan de snelle rijder zich vergissing. Dus geld op de plank of anders niets.
https://www.verkeerskunde.nl/blog/naar-e...20km%2Fuur.
Zo is het ook met handhaven. Geen extra werk voor het CJIB, justitie en rechtelijk macht of er moet mankracht en snelheid meetapparaten voor handhaving komen, dus veel geld. Waar een wil is een weg. Maar we willen niet. We zijn geen politiestaat. Zal het aantal slachtoffers wel wat uitmaken? Hoeveel moet er geofferd worden?
Het kan veel eenvoudiger, zonder extra kosten. Het blauwe bord met de plaatsnaam geeft de bebouwde kom aan. Schrap een aantal snelheidsregels voor categorieën voertuigen en schrijf achter de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom 30 km/h.
Velomobielrijders, wielrenners en ligfietsers en andere vlotte rijders de keus tussen fietspad of rijbaan. Geef het fietspad terug aan de fietsers. Fiets-/bromfietspaden binnen de bebouwde kom weer fietspad maken.