(30-Oct-2022, 10:57 AM)365cycle schreef: @Wim: Je hebt het citaat niet helemaal goed begrepen denk ik.Het is een complex geheel. Met kortere cranks verandert er niets in de snelheid van de kettingloop. Dat wordt bepaald door de verhouding van de kettingwielen. In wielertermen het voorblad en de cassette.
Bij dezelfde cadans en kortere cranks is de tijd van 1 omwenteling hetzelfde, maar de afstand die je voeten afleggen niet. Je spieren bewegen dus met een lagere snelheid, maar de snelheid die je spieren aankunnen blijft gelijk, net als de kracht waarmee je dat doet ongeveer gelijk zal blijven. Voor hetzelfde vermogen moet je dus een hoger toerental draaien, maar je zal dat ongemerkt dus ook doen. De theorie ondersteunt de praktijk in dit geval dus ook.
Dat je voor hetzelfde vermogen een hogere cadans moet aanhouden is ook aan variabelen onderhevig.
Je heb namelijk te maken met twee draaimomenten of koppels. Die van de crank lengte van de fiets en die van de fietser. Een kortere crank is voordeliger voor het koppel van de fietser. Afname van de spiersnelheid, dus efficiënter duurvermogen, en meer (trap)kracht op de pedalen. Dat laatste is ook beter voor de knieën. Je komt er met een meer gestrekt been in.
https://www.bicycling.com/nl/nieuws/a348...t-sneller/
Diverse herhaalproeven hebben uitgewezen dat het voor duurvermogen heel weinig uitmaakt of je met een cranklengte trapt van 145 mm of 170 mm.
Verder lijkt het logisch dat je met kortere cranks een hogere cadans gaat draaien. Maar ook dat is een variabelen onderhevig. Dwangmatig lijk je dat te doen, maar elke individuele fietser heeft een optimale cadans. Een cadans waarin de fietser "in flow" komt en optimaal omgaat met zijn energie. Dan gaat het niet om een (tussen)sprintje maar redelijk ontspannen lange afstanden kan afleggen, zonder ongemakken en pijntjes.