DC connector accu
|
Berichten: 142
Topics: 21
Lid sinds: Feb 2022
Bedankt: 34
264 x bedankt in 128 berichten
11-Nov-2022, 08:08 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Nov-2022, 08:09 AM door GerDilven.)
Welke verbinder gebruik jij tussen je accu en je velomobiel?
Bij mij zit er een hele dunne plug tussen van ca.3mm en 13mm lang.
Tot ongeveer 6 maanden hiermee probleemloos fietsen ging dit goed.
Plots stuikte deze plug op en moest ik er een nieuwe in solderen.
Dit ging ook weer anderhalve maand goed en plots hele slechte verbinding.
Drama onderweg in het donker.
Nu blijkt dat dit een DC connector 3.5 x 1.7 soldeer plug is.
De aan de draad gegoten plug van mijn lader glijd er gladjes mooi in, maar die soldeerpluggen blijven ergens tot de laatste 3mm hangen en moeten dan door wat weerstand, mogelijk dat deze na verloop beschadigd en dan niet meer goed werkt na verloop van tijd.
Wat voor verbinding gebruik jij bij jouw accu.
Ik zag al wel dikkere pluggen van 5.5mm, maar dat is nog steeds hetzelfde concept, echter wat dikker.
Heb jij ook problemen ( gehad) met deze connectoren?
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
11-Nov-2022, 12:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Nov-2022, 12:26 PM door Hoekie.)
Ik gebruik deze https://enerprof.de/en/li-ion-lfp-batter...=720001003
Met 'DC-plug 5.5mm/2.1mm'
Zover ik weet is dat de standaard voor velomobielen.(behoudens de Lupine accu's met Lupine stekker)
Edit: Dit is de dubbele van de standaard versie die velomobiel bij een velomobiel levert. Velomobiel.nl - Onderdelen
Specifiek Model O op afbeelding https://www.velomobiel.nl/onderdelen/img...eb_new.png
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
11-Nov-2022, 03:57 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Nov-2022, 03:59 PM door 365cycle.)
Ik had vroeger een 5.5/2.1 maar die wilde er nog weleens uit vallen en da's best onhandig bij 50 km/h in het donker
Momenteel de Lupine-stekker, maar die van m'n Bülk is al kapot. Ik soldeer dit weekend alles om naar XT60.
Bestel ze trouwens altijd met kabel want ik heb een grafhekel aan solderen in van die veel te kleine stekkertjes.
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
(11-Nov-2022, 03:57 PM)365cycle schreef: Ik had vroeger een 5.5/2.1 maar die wilde er nog weleens uit vallen en da's best onhandig bij 50 km/h in het donker
Zolang de accu met dc plug op de linker wielkast ligt, heb ik nog nooit gehad dat die los schoot.
Met een powerbank met dc plug naast me in de velomobiel.nl tas, heb ik dat wel gehad. 2x. Sindsdien gebruik ik die powerbank niet meer....
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
(11-Nov-2022, 08:04 PM)Hoekie schreef: Zolang de accu met dc plug op de linker wielkast ligt, heb ik nog nooit gehad dat die los schoot. Vermoed dat jij veel kleinere, lichtere accu's gebruikt dan ik. Ik rijd met 5Ah 12V rond, en dan is er nog een verschil in stekkerkwaliteit. M'n tas verschoof weleens en dan trok ik direct het stekkertje los. Zowel de XT60 als de XT90 voorkomen dat wel, zit gewoon te strak.
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
(11-Nov-2022, 11:05 PM)365cycle schreef: (11-Nov-2022, 08:04 PM)Hoekie schreef: Zolang de accu met dc plug op de linker wielkast ligt, heb ik nog nooit gehad dat die los schoot. Vermoed dat jij veel kleinere, lichtere accu's gebruikt dan ik. Ik rijd met 5Ah 12V rond
Zie link in mijn post hierboven. 6.8 Ah 12V. Dubbele standaard 3S. Kan je inmiddels ook bij Velomobiel.nl krijgen.
Berichten: 304
Topics: 15
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 107
365 x bedankt in 172 berichten
11-Nov-2022, 11:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Nov-2022, 11:56 PM door TvWijk.)
In mijn vorige vm heb ik een 7.4 Volt lipo modelbouwaccu geplaatst die door een dc-dc converter in een stabiele 6V omgevormd werd.
De accu en omvormer heb ik op advies van de lokale modelbouwwinkel aangeschaft.
(ik ben beroepsmatig ook met technische ontwikkeling bezig)
De connector aan de accu is van dit type:
https://pickrightly.com/wp-content/uploa...9693-3.jpg
Prima bestand tegen het gerammel van een vm.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 1.788
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7417
2561 x bedankt in 1214 berichten
12-Nov-2022, 12:17 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Nov-2022, 01:16 PM door Hoekie.)
(11-Nov-2022, 11:56 PM)TvWijk schreef: De connector aan de accu is van dit type:
https://pickrightly.com/wp-content/uploa...9693-3.jpg
Prima bestand tegen het gerammel van een vm.
Mooi.
Al zou ik, mocht ik de powerbank weer gaan gebruiken, die vervangen door de (ook door 365cycle aangeraden) XT30/60/90 connector.
Zelfs als XT connectors wat los komen te zitten, kun je die weer vast maken door de pinnen met een kruiskop schroevendraaier naar buiten te duwen.
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
(11-Nov-2022, 11:18 PM)Hoekie schreef: Zie link in mijn post hierboven. 6.8 Ah 12V. Dubbele standaard 3S. Kan je inmiddels ook bij Velomobiel.nl krijgen. Ah, da's een forse. Wel een Li-Ion, die zijn volgens mij nog steeds wat lichter (maar het verschil is dan niet noemenswaardig meer). Ik gebruik LiPo modelbouwaccu's. Geen specifiek voordeel ofzo, ik vind het gewoon fijne pakketjes.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|