04-Nov-2022, 11:33 AM
(03-Nov-2022, 10:31 PM)vdbeemd schreef: Iedere gewonde of dode is er één teveel, daar is geen discussie over. Maar, wonend in het uiterste oosten van ons land, snap ik wel wat Piet bedoelt. Ons verkeer is best goed geregeld hoewel er soms best verbetering nodig is. Groot probleem is natuurlijk dat iedere verkeersdeelnemer een mens is, met zijn of haar mindere momenten. En soms is dat bitter zichtbaar in een overlijden van een dierbare. Maar we moeten niet alleen kijken naar het sombere en anticiperen op hem of haar met een verkeerde inschatting.Ik vind het nogal dubbel. Ja, we hebben het hier best goed, maar dat is geen enkele reden om dan maar af te gaan zitten wachten tot de rest ons weer ingehaald heeft. Aan mensen die vinden dat we hier niets te klagen hebben vraag ik weleens welk gezinslid ze het liefst kwijt zijn. Het is aan ons om te streven naar minder verkeersdoden.
Verkeer ben je samen en doe je samen, ik denk dat dit nu eenmaal nooit veranderd in ons kleine kikkerlandje.
Ik hoop maar dat ik het een beetje begrepen heb...
En ja, we zijn allemaal mensen. Ik maak ook fouten. Gisteren nog, een lelijke; ik kwam van een weg af waar ik linksaf moet slaan en dan rechtdoor over een rotonde. Bij dat eerst kruispunt moest ik wachten op een auto van rechts, ik deed de aanname dat hij linksaf de rotonde over moest op basis van zijn richtingaanwijzer. Ondanks dat er vrijwel nooit auto's de straat in gaan waar ik uit kom, moest deze dat wel. Door alvast de weg op te rollen belemmerde ik dus zijn baan, en kreeg een toeter als bedankje. Nu was er weinig aan de hand behalve wat irritatie, maar aannames in het verkeer zijn dom.
Waar het echter mis gaat, is dat het gisteren druk, glad, donker en regenachtig was, maar waar ik mijn snelheid aanpas lijken automobilisten juist snéller te gaan rijden. Op één stuk met goed, schoon asfalt reed ik met het verkeer mee ~58 km/h (snelheidslimiet 60), en dan is er tóch een automobilist in een aftandse VW Bora TDI die mij én de auto achter me gaat inhalen om in de beperkte ruimte tussen mij en de auto voor me te gaan rijden. 5 minuten later ga ik een fietsstrook op en rijd 'm voorbij omdat ze gezellig in de file staan.
Gevolg van dat soort rijstijl is dus ook dat ik aan één hand niet genoeg had om de ongevallen die ik onderweg tegenkwam te tellen.
(03-Nov-2022, 11:58 PM)Bacchus schreef:Wat denk je zelf? Chiptunen is op dit moment al officieel verboden. Je past je auto namelijk aan, en daarmee voldoet die niet meer aan de typegoedkeuring. Dat het gedoogd wordt is een ander verhaal.(03-Nov-2022, 10:11 PM)Wim -de roetsende schreef: 600 dodelijke slachtoffers. Dat is dus 50 per maand. Dat zijn 1 of 2 mensen per dag.Om dat in perspectief te zetten: stel, even zonder allerlei praktische onmogelijkheden, vanaf nu kun je voor een paar honderd euro je auto zo laten chiptunen dat je reistijd 30% korter wordt (op een of andere manier zonder de wet te overtreden) maar verdubbelt de kans op dodelijke en letsel-ongevallen. Moeten we dat toestaan?
Daarbij vind ik het een heel vreemd verhaal dat voertuigen die weinig kinetische energie kunnen opbouwen een snelheidsbegrenzer hebben (E-bikes, speed pedelecs, brommers). Auto's en motorfietsen hebben nog steeds geen elektronische begrenzing, terwijl dat makkelijk en zelfs dynamisch te realiseren valt. De automobilist krijgt daarmee veel meer verantwoording in de schoot geworpen, en zou die i.v.m. een leeftijdsverschil ook moeten kunnen dragen, zegt men. Da's echter nogal een wassen neus: Vanaf je 16e mag je brommer rijden, maar vanaf 16,5 jaar kan je autorijlessen nemen, en vanaf je 17e kan je je rijbewijs hebben. De begeleider waar je dan mee moet rijden hoeft nauwelijks ouder te zijn. Hoe oud zou de automobilist zijn die mij en de auto achter me gisteren ruim boven de limiet inhaalde? Zou die persoon de skills hebben om z'n auto op goed wegdek, maar ook natte belijning onder controle te houden bij ~90 km/h ipv de maximaal toegestane 60? En zou hij zich bedacht hebben dat het verkeer zo vlak voor het volgende dorp nog weleens stil staat, omdat er mensen uit de rij linksaf moeten? Onze overheid vindt blijkbaar van wel.
Als ik dat soort gedrag zie ben ik iets minder verbaasd dat ik gisteren VIER kop-staart botsingen met meerdere auto's passeerde. Die snorscooterrijdster die op een rotonde met de fietsstrook ín de voorrang aangereden was? Ook niet verrassend. Men rijdt hard op rotondes af in de hoop dat er niet toevallig een fietser oversteekt, ipv vantevoren door de bocht van de rotonde heen te kijken of er misschien iets aan gaat komen - ik moest ook weer een paar keer flink van me laten horen met de claxon. Zo vaak als dat gebeurt is niet "het verkeer doen we samen", maar (al dan niet bewust) moedwillig het recht van de sterkste toepassen.
Eigenlijk is het enige ongeval waarvan ik vermoed dat het "om legitieme redenen" gebeurde dat van het meisje dat haar auto in de sloot geparkeerd had. Ik was er niet bij, maar ze heeft óf even haar aandacht laten verslappen op een smal weggetje, óf uitgeweken voor een fietser. In het eerste geval: Jammer, maar kan gebeuren. In het tweede geval: Hulde. Wiens schuld het ook was. Liever een kapotte auto dan een kapotte fietser.