06-Nov-2022, 02:04 PM
Aangemoedigd door reacties zal ik nog iets meer vertellen over het maakproces. Na het maken van de eerste versie met de smallere en rechte voorbeam die een te onstabiele fiets opleverde heeft het project een tijd stilgelegen. Ik zag geen kans om een gebogen voorbeam te maken in aluminium buis van 70 mm. Tot op een dag het idee me inviel om van dat flexibele luchtkoker op een plank tusse grote spijkers in de gewenste vorm te leggen en aan een zijde te fixeren met epoxyplamuur. Toen dat uitgehard was kon ik'm omdraaien en 'm rondom vullen en meteen doorgaan met omwikkelen met 10 cm breed glasvezelband en epoxy op kleur gemaakt met signaalgeel epoxypasta van polyestershoppen.nl. Dat kwam aardig in de buurt van het geel van de relaxx4all. Helaas zat er een te grote afwijking naar rechts in de bevestiging tussen balhoofd en beam maar die heb ik kunnen corrigeren zonder de boel weer helemaal te hoeven demonteren. Zo kwam de ervaring van werken met epoxy/glasvezel uit de trimaranbouw me van pas bij het maken van de fiets. Voorbeam is denk ik ook een term uit de botenwereld. De framebuis waar de voorwielen aan gemonteerd zitten. In die framebuis zitten stukjes op maat gemaakt plexiglas passtukken waartussen de voorvorken van de 20 inch wielen kunnen kantelen. Door de bout aan te draaien waarop de voorvorken kantelen kan ik door het klemmen van de voorvorkbuis tussen de plexiglag passtukken het kantelen meer of minder soepel maken. Met een beetje siliconenspray zorg ik er voor dat het niet gaat kraken tijdens het rijden. Uit de botenbouw weet ik dat plexiglas uitstekend drukbelasting aan kan.
Het licht kantelen in de bochten is echt een prettige stabielheid bevorderende ervaring bij het rijden. De uitvinding van David Aschenbrenner is mooi door de relatieve eenvoudigheid. Nadeel is de vaste verhouding tussen kantelen en de bocht om gaan. Daardoor kwam ik met de eerste versie in de problemen, bijvoorbeeld als ik rechtaf ging en meteen over een verhoogde stoep moest, viel ik naar de buitenkant om. Daar werd ik te gestresst van om er ontspannen mee te rijden. Nu iets breder en het zwaartepunt verlaagd is dat voorbij.
Het licht kantelen in de bochten is echt een prettige stabielheid bevorderende ervaring bij het rijden. De uitvinding van David Aschenbrenner is mooi door de relatieve eenvoudigheid. Nadeel is de vaste verhouding tussen kantelen en de bocht om gaan. Daardoor kwam ik met de eerste versie in de problemen, bijvoorbeeld als ik rechtaf ging en meteen over een verhoogde stoep moest, viel ik naar de buitenkant om. Daar werd ik te gestresst van om er ontspannen mee te rijden. Nu iets breder en het zwaartepunt verlaagd is dat voorbij.