09-Nov-2022, 05:19 PM
(09-Nov-2022, 02:15 PM)emgaron schreef: De vraag is echter: is "dodelijke slachtoffers per weglengte" een zinvolle parameter? Ik heb ook al discussies gezien waar beargumenteerd werd dat "dodelijke slachtoffers per expositietijd" (dwz de tijd die je in het verkeer bent) veel logischer zou zijn.Dat ligt er een beetje aan wat je wil weten. Voor een individu die een bepaalde reis wil maken, ligt de afstand vast. Je stopt meestal* niet met fietsen omdat je expositietijd is verstreken maar pas als je je bestemming bereikt hebt.
Verkeerskundig is dat een ander verhaal. Voor een bepaald type reis, met name voor woon-werk-verkeer, blijkt onze reistijd (en daarmee expositietijd) gemiddeld redelijk constant te zijn gebleven in de jaren. De in die tijd afgelegde afstand is echter in de loop van de jaren gegroeid. We werken verder van huis, wonen verder van familie en vrienden vandaan, gaan verder weg op vakantie.
* Al plan ik recreatieve rondjes niet in kilometers maar in uren.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course