10-Nov-2022, 10:44 PM
Mijn vriendin rijdt een M5 26/20 met onderstuur. Deze heeft momenteel een Campagnolo Mirage derailleur met een korte kooi in combinatie met een negentraps cassette (iets van 13-26T) en 39/53T kettingbladen en geïndexeerde tijdritverstellers met een 559-40 achterwiel/-band.
Nu heeft ze twee wensen:
1. Draaiverstellers in plaats van tijdritverstellers.
2. Een lichter schakelbereik.
Ad 1 vraag ik me af of ik "gewoon" een 2x9 SRAM Gripshift kan plaatsen. Komt de hoeveelheid getrokken kabel overeen?
Ad 2 zal ik voor een lichter bereik naast een nieuwe cassette ook de kooi moeten vervangen. Is dat los te vinden? Waarschijnlijk is het ook interessant om de 39/53 door een compact (34/50) te vervangen maar dat betekent een nieuw crankstel en kies ik dan weer voor een vierkante as of vervang ik ineens de bracket voor iets nieuwerwetsch?
En samen misschien: is het überhaupt waard om bij deze originele Campy te blijven of is een volledige overstap naar bv een SRAM (eventueel zelfs 2x11, zoals mijn M-Racer) het waard? Zien jullie dat in stappen gebeuren?
Wat zijn jullie ideeën?
Nu heeft ze twee wensen:
1. Draaiverstellers in plaats van tijdritverstellers.
2. Een lichter schakelbereik.
Ad 1 vraag ik me af of ik "gewoon" een 2x9 SRAM Gripshift kan plaatsen. Komt de hoeveelheid getrokken kabel overeen?
Ad 2 zal ik voor een lichter bereik naast een nieuwe cassette ook de kooi moeten vervangen. Is dat los te vinden? Waarschijnlijk is het ook interessant om de 39/53 door een compact (34/50) te vervangen maar dat betekent een nieuw crankstel en kies ik dan weer voor een vierkante as of vervang ik ineens de bracket voor iets nieuwerwetsch?
En samen misschien: is het überhaupt waard om bij deze originele Campy te blijven of is een volledige overstap naar bv een SRAM (eventueel zelfs 2x11, zoals mijn M-Racer) het waard? Zien jullie dat in stappen gebeuren?
Wat zijn jullie ideeën?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course