10-Nov-2022, 11:21 PM
(10-Nov-2022, 10:44 PM)Bacchus schreef: Ad 1 vraag ik me af of ik "gewoon" een 2x9 SRAM Gripshift kan plaatsen. Komt de hoeveelheid getrokken kabel overeen?Laten we even hiermee beginnen:
Chris Juden@CyclingUK schreef:The rule is: don't mix one make of shifter with another make of mech. But sometimes you need to bend the rulesLees hier verder.
Korte antwoord: Nee, SRAM mixen met Campy gaat niet werken. Je zou wel een traploze draaishifter kunnen gebruiken, maar daar wordt het rijcomfort niet per se hoger van.
(10-Nov-2022, 10:44 PM)Bacchus schreef: Ad 2 zal ik voor een lichter bereik naast een nieuwe cassette ook de kooi moeten vervangen. Is dat los te vinden? Waarschijnlijk is het ook interessant om de 39/53 door een compact (34/50) te vervangen maar dat betekent een nieuw crankstel en kies ik dan weer voor een vierkante as of vervang ik ineens de bracket voor iets nieuwerwetsch?Grappen over "los in de kooi" even achterwege latend (en toch ook weer niet) denk ik dat een losse kooi ook voor Campy niet zomaar te koop is. Gezien je verder ook nog wat aanpassingen wil doen zou ik denk ik eerder kijken naar een complete, frisse set, maar ik ben meestal vrij rigoreus met dat soort dingen.
En samen misschien: is het überhaupt waard om bij deze originele Campy te blijven of is een volledige overstap naar bv een SRAM (eventueel zelfs 2x11, zoals mijn M-Racer) het waard? Zien jullie dat in stappen gebeuren?
Wat zijn jullie ideeën?
Je kan dan 2 kanten op: wil je bij 9-speed blijven, dan blijft het allemaal redelijk betaalbaar. Een 11-speed setup wordt al wat duurder, 12- of 13- is helemaal prijzig. Draaishifters vinden is echter wel een uitdaging; ik ken eigenlijk alleen de 10- en 11-speed SRAM shifters, en Microshift maakt voor z'n oudere producten twist shifters (volgens mij t/m 9-speed). Qua prijs is een 9-speed Microshift-setup ook helemaal geen gek idee, en hoewel ik er beperkte ervaring mee heb vind ik het helemaal niet slecht schakelen.