13-Nov-2022, 12:58 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Nov-2022, 11:11 AM door Martin van Mourik.)
(12-Nov-2022, 08:30 PM)Lopopodium schreef: Mijn 'fietsseizoen' betreft vooral de lange toertochten ...Die trend zit er bij mij toch ook wel in, dat ik in de winter minder lange tochten rijd. En mijn bedoeling was om die trend enigszins te breken met deze tocht. Maar het telt niet echt want het was hardstikke mooi weer met voorjaarstemperaturen.
(12-Nov-2022, 09:15 PM)Bacchus schreef: Ik kan me voorstellen dat er een punt is dat je vermogen nodig gaat hebben om warm te blijven, of tenminste: dat je lichaam energie gaat besteden aan het opwarmen van bv. ingeademde lucht.
Ik denk dat dat een belangrijk punt is, dat je onder winterse omstandigheden gewoon meer energie kwijt bent aan het op temperatuur houden van je eigen lichaam, vanwege de sterkere koeling.
Ik rijd in de winter op mijn open ligger vaak met alleen een shirt onder een winddichte jas. In de tas heb ik dan een of twee dunne truien en een sjaal e.d. voor het geval ik ergens stil kom te staan.
(12-Nov-2022, 02:47 PM)365cycle schreef: ... de Continental Contact Urban lijkt ook echt een kantelpunt te hebben waarop het rubber traag wordt.Ik neem zonder meer aan van al die mensen die metingen doen dat Continental Contact Urban banden bij kou trager worden, maar ik merk er in de praktijk niks van. Waarschijnlijk is de aerodynamiek van mijn open ligger zo slecht, en heb ik al zo'n nadeel op het gebied van rolweerstand door de twee kleine wielen waar ik mee rijd, dat het materiaal van de banden in mijn geval een verwaarloosbare rol speelt.
(12-Nov-2022, 02:47 PM)365cycle schreef: Bukfietsers fietsen bijna allemaal altijd met de wind mee
Ik ken er wel een die dit inderdaad doet, lekker hard op de renfiets met de wind meerijden, en dan terug naar huis met de trein.