30-Nov-2022, 07:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Nov-2022, 07:32 AM door Wim -de roetsende.)
Voor mij waren de MK1, 2, 3, 4, 5 en 6 geen serieuze opties om aan te schaffen.
Belangrijkste reden: bijna onmogelijk om er onderhoud aan uit te (laten) voeren.
Geen onderhoudsluik in de neus én nog veel erger geen onderhoudsluik bij de derailleur.
Dat betekent in de praktijk dat je een soort slangenmens met lange armen moet zijn om overal bij te kunnen. Harry Lieben,ook actief hier op het forum, kan dat dus wel.
Of je past de body aan door zelf onderhoudsluiken te creëren. Of je laat dat doen, maar dat zal zeker geen goedkoop verhaal worden, omdat er dan ook veel verstevigd moet worden.
Ook is de MK7 met de mastversteviging echt heel stijf. Ik zag ooit dat Allert van velomobiel.nl in een MK4 de trapas flink heen en weer kon laten bewegen door er alleen redelijk wat kracht op uit te oefenen.
Waterdicht? Tja, geen enkele vm is waterdicht. Of er komt water door het onderhoudsluikje naar binnen druppelen. Of via de voetengaten spettert het water op van het wegdek. Of het druppelt van het vizier precies op je borstkast.
Het meest droog rijd ik nog steeds door een waterdicht petje én een aangepaste poncho van €4,95 van de Lidl te dragen. Het ruggedeelte heb ik afgeknipt en de voorkant ingekort. Zit heerlijk.
Mijn MK7 staat 1cm hoger op de pootjes en heeft trouwens ook weer glijsloffen. Heb ik zelf gemaakt van ABS. Ik kan er op dezelfde manier mee rijden als met de DF. Ik denk zelfs dat ik nu minder drempels raak.
Succes met je zoektocht. Je mag hier verder gaan, maar een eigen topic is misschien handiger.
Belangrijkste reden: bijna onmogelijk om er onderhoud aan uit te (laten) voeren.
Geen onderhoudsluik in de neus én nog veel erger geen onderhoudsluik bij de derailleur.
Dat betekent in de praktijk dat je een soort slangenmens met lange armen moet zijn om overal bij te kunnen. Harry Lieben,ook actief hier op het forum, kan dat dus wel.
Of je past de body aan door zelf onderhoudsluiken te creëren. Of je laat dat doen, maar dat zal zeker geen goedkoop verhaal worden, omdat er dan ook veel verstevigd moet worden.
Ook is de MK7 met de mastversteviging echt heel stijf. Ik zag ooit dat Allert van velomobiel.nl in een MK4 de trapas flink heen en weer kon laten bewegen door er alleen redelijk wat kracht op uit te oefenen.
Waterdicht? Tja, geen enkele vm is waterdicht. Of er komt water door het onderhoudsluikje naar binnen druppelen. Of via de voetengaten spettert het water op van het wegdek. Of het druppelt van het vizier precies op je borstkast.
Het meest droog rijd ik nog steeds door een waterdicht petje én een aangepaste poncho van €4,95 van de Lidl te dragen. Het ruggedeelte heb ik afgeknipt en de voorkant ingekort. Zit heerlijk.
Mijn MK7 staat 1cm hoger op de pootjes en heeft trouwens ook weer glijsloffen. Heb ik zelf gemaakt van ABS. Ik kan er op dezelfde manier mee rijden als met de DF. Ik denk zelfs dat ik nu minder drempels raak.
Succes met je zoektocht. Je mag hier verder gaan, maar een eigen topic is misschien handiger.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler