31-Dec-2022, 12:42 PM
(31-Dec-2022, 11:28 AM)gideon schreef: Het gebruik van een Speed pedalec kost best wat menselijke inspanning: gesjouw met een zware fiets, accu. Verplichte stop onderweg om de accu op te laden, en om je zelf warm te lopen in de winter. Regelmatig naar de fietsenwinkel voor verplicht onderhoud, software update. Als je hem ergens parkeert, regelmatig naar de fiets lopen om te controleren of die er nog staat :-)
Als we dat accepteren is mijn broer die naar zijn werk loopt ook menselijke inspanning. Helemaal de weg oversteken naar het busje waarmee hij zijn werk doet.
Nee, die fietsen die 45 km/u gaan met een heleboel ondersteuning vanuit een accu gaan mij te ver.
Ondersteuning tot 25 km/u best, zolang de fiets zelf op de site of binnen de vereniging past, maar alle ondersteuning boven die wettelijke grens vraag ik me af of we die wel moeten ondersteunen als site en vereniging.
En ik zie ondersteuning tot 25 km/u vooral voor mensen die niet zonder kunnen, dus niet voor de meeste schoolgaande tieners, de meeste gezonde jong volwassenen en best wel veel vijftigplussers.
Geen voluit verbod (maar een minimum leeftijd van 16 met mogenlijke uitzonderingen voor kinderen en tieners met een handicap lijkt mij op zijn plaats.)
Misschien is een e-bike op zijn plek als de school 10 km open polder weg is, maar voorgaande generaties konden die scholen ook bereiken zonder motor op de fiets.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)