03-Jan-2023, 01:06 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Jan-2023, 01:22 AM door 365cycle.)
(03-Jan-2023, 12:27 AM)JustJules schreef: Trouwens, even iets anders. Hoe kon jij mij met 50 km/h ofzo inhalen op de landingsbaan hahaha? Ik zie het nu pas bewust terug in de video: https://youtu.be/W__810MaaZM?t=6474Hahaha Nee, de enige motor in mijn velomobiel ben ik zelf Het was wel even een heerlijk stukje knallen!
Momenteel heb ik ook best wel een slechte conditie, maar ik haalde daar in de video rond de 32 km/h. Heb jij e-assist? Wat gebeurde daar
Ik had het daar een beetje moeilijk om überhaupt op de baan te blijven hahahaha.
Alles viel echter even perfect samen op dat stukje:
- M'n piek op de "heenweg" was 54,5 km/h, en ik vermoed dat dat ongeveer was op het moment dat ik jou inhaalde, want op het moment dat ik Maarten Sijbrandij voorbij reed was m'n snelheid alweer een klein beetje aan het terug lopen;
- Ik heb geen auto meer en fiets dus wel echt veel. Daag mezelf ook wel regelmatig uit, dus ben behoorlijk sterk geworden. Dit was nog lang geen "volgas"; Ik had op de terugweg naar de lunch dieper willen gaan, maar moest die dag zo'n 170 km totaal rijden en had nog wat meer ritten gepland in de daarop volgende dagen. Echter;
- De Bülk is echt ontworpen om heel efficiënt te zijn. Klein en kort, er is gewoon minder fiets om wind mee te vangen. Jouw QV is veel meer een compromis, veel meer stabiliteit en comfort. Juist als het tempo hoger wordt gaat dat echt tellen;
- De Bülk heeft om die reden van bovenaf gezien echt die druppelvorm waar velomobielen zo bekend om staan. Ik heb het hier al eens vaker gehad over het zeileffect, en dat is precies wat je hier ziet gebeuren. Toen ik er reed had ik eigenlijk verwacht op de terugweg véél harder te gaan, maar dat gebeurde niet. Als ik dan hier naar de wolken kijk zie ik één van de redenen dat het juist op de heenweg best soepel ging; de wind drukt perfect schuin in de zijkant, ongeveer een hoek van 40 graden ten opzichte van de middelijn van de fiets. Die wind wordt door je fiets minder van richting veranderd dan wanneer je in tegengestelde richting rijdt, maar die wind glijdt er wél aan de achterkant vanaf en "stuwt" als het ware naar voren. Soms heb je met een "druppelvorm" velomobiel zo'n situatie waarin je eigenlijk niet precies weet of je nou wind tegen hebt, maar waarin ie wel gewoon lekkerder loopt dan verwacht. Dat was hier dus zo
Nog een klein puntje wat betreft dat "zeil-effect" en/of het minder last hebben van ongunstige wind; kijk eens naar de andere fietsen. De DF's en Strada's gaan daar ook niet zo hard (want open wielkasten en daar waait het in). De Questjes gaan als een bezetene Die donker-/lichtblauwe bijvoorbeeld, volgens mij is dat een hele oude Quest.
(03-Jan-2023, 12:59 AM)Willeke_IGKT schreef: E-assist is hem te traag.Hahaha, die houden we erin
:-)