06-Jan-2023, 03:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Jan-2023, 03:26 PM door 365cycle.)
(06-Jan-2023, 03:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Met een driewieler sowieso met een smalle achterband rijden verkleint het gevaar. Niet van een klapband, maar wel de gevolgen ervan.Klopt in basis, maar verschilt wel van band tot band en hangt ook van het gebruik af.
Ymte legde aan mij uit dat een smalle achterband minder snel van de velg gaat. Zo'n brede ligt er zo af en dan rijd je dus op de velg.
Sommige banden laten zich moeilijk omleggen en komen nog veel moeilijker van de velg af. Vaak lopen die er ook niet zo gauw naast bij een klapband, ondanks dat de krachten dan behoorlijk fors worden.
Een grote versie van de GoCycle op het achterwiel zou ik niet graag rijden. Die banden gooi je er zo ongeveer van een afstandje omheen, en op m'n Quest liep een leeggelopen GoCycle inderdaad ook gewoon binnen 100 meter van de velg. Gelukkig aan de voorkant, en dan maakt het voor het sturen niet echt uit. M'n laatste klapband was rechtsvoor met de Milan, bij 60 km/h tussen de auto's. Ik schrok vooral van de knal, kon 'm probleemloos parkeren.
Daarnaast moet ik i.v.m. mijn gewicht een 28-559 vaak maximaal oppompen, wat het risico en comfort niet ten goede komt. M'n 32-622 heeft duidelijk meer in de pap te brokkelen, en staat dus ook niet op de maximumdruk (6 ipv 7 bar).