10-Jan-2023, 11:17 PM
(19-Feb-2022, 10:29 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb op TV eens een programma gezien waarin een paar Americanen (ik denk US maar het zou Canada geweest kunnen zijn) een VM ontworpen hadden die de trap kracht eerst omzette naar elektriciteit en daarmee een motor aandreven.
Om de aandrijving geheel op die manier te regelen is ongetwijfeld niet efficiënt. Toch zie ik er twee mogelijk bruikbare ideeën in. "Remmen op de accu" is een bekend idee dat op andere gebieden al succesvol wordt toegepast. Tijdens het remmen wordt de energie opgeslagen in de accu (of een vliegwiel) en tijdens het optrekken gebruik je die energie weer.
Een ander idee heb ik nog nergens gezien. Als je toch op drie wielen staat, kun je gewoon blijven doortrappen als je bij een stoplicht staat. Daarmee wordt een accu opgeladen. Die energie gebruik je dan bij het optrekken. De accu daarvoor hoeft helemaal niet groot te zijn. Zoveel energie produceer je nou ook weer niet bij een stoplicht.
Met deze twee opties kun je makkelijker in de stad rijden, waar stoppen en optrekken de standaard is. De accu hoeft slechts een actieradius van een paar honderd meter te hebben, schat ik.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan