23-Jan-2023, 05:47 PM
(21-Jan-2023, 03:38 PM)TimSch schreef: Ik wist niet dat ze nu op hun huidige max presteren. Dat is goed nieuws voor ze natuurlijk. Wel vraag ik me af of er op de langere termijn nog nieuwe klanten bereikt worden. Cijfers heb ik niet, maar de ligfietspopulatie is vrees ik niet de jongste. Op middellange termijn is dat natuurlijk eindig en heb je een nieuwe generatie klanten nodig. Daarvoor is internet onmisbaar.Ik denk niet dat er op dit moment veel overcapaciteit is idd. 500 stuks is voor de huidige fabriek een behoorlijke opgave.
(21-Jan-2023, 03:38 PM)TimSch schreef: Dit snap ik goed hoor, maar de vraag rijst of de velomobiel wereld dan stopt wanneer de huidige generatie bouwers aan z'n pensioen toe is...
De huidige generatie bouwers... gelukkig is dat wel aardig verspreid.
- Milan/Bülk etc.: Eggert Bülk is ontwerper, en 80? Jens Buckbesch is veel jonger (al weet ik niet precies hoe oud), en ook vol betrokken bij de ontwikkelen. Henning Tesch van velomobil.net is van mijn leeftijd, zit dicht op het Bülk-vuurtje en is voor zover ik meegemaakt heb een ontzettend slimme ondernemer, misschien wel de scherpste die we op dit moment in ligfietsland hebben. Die trein stopt niet zomaar.
- Allert en Theo zijn denk ik beide in de 50. Daar zie ik over een jaar of 15 de situatie wel wat veranderen, al kan ik me zomaar voorstellen dat ze gewoon doorgaan met ontwerpen, zoals Eggert tot nu toe ook gedaan heeft. De passie zit er wel in.
- Ymte is 57 ofzo? Peter Haan is flink jonger. Ook daar komt in de toekomst misschien wel een stuk verschuiving, maar dat de vooruitgang echt stopt geloof ik niet. Recent hebben ze een heel goede en betaalbare fiets nog eens flink verbeterd, ik hoor echt positieve geluiden over de Tuna.
- Jan (Velomobile World, Roemenië) is denk ik van mijn leeftijd (begin 40). Zij moeten blijven innoveren om de productie te verbeteren en efficiënter te maken, maar ook daar loopt de boel wel door. Daarbij is de markt volgens mij lucratief genoeg om nu nog jonge medewerker in de toekomst wat meer in de lead te laten en voor hem zelf een achtergrondrol te pakken.
Potentieel genoeg. De uitdagingen zitten denk ik echt aan de verkoopkant. Innovatie is noodzakelijk om een jonger publiek te blijven aanspreken.
(21-Jan-2023, 04:45 PM)ZoefZoef schreef: An sich is er op internet voldoende informatie te vinden. Een gebrekkige, oubollige website zal niet snel iemand onthouden een ligfiets of velomobiel te bestellen. Een product als een velomobiel of ligfiets verkoopt zichzelf in principe. Je ziet het bij M5. Ook die website is achterhaald, maar nog altijd een succesvolle onderneming volgens mij. Nouja, volgens mij verkoopt Bram nog genoeg M5'jes wereldwijd om zn boterham belegd te houden. Vooral de m-racer en chr's verkopen nog welBehalve dat daar nu best wat gaande is, is "zelf een goede boterham verdienen" niet hetzelfde als een succesvol bedrijf opbouwen. M5 heeft een paar hele mooie modellen, maar is wel heel erg afhankelijk van de innovatie van Bram. Vergelijk dat met bijvoorbeeld Strömer, en je begrijpt direct wat ik bedoel. Ik hóóp dat iemand met visie en goede capaciteiten op het gebied van ontwerp de boel over gaat nemen:
M5 Website schreef:After more than half a million recumbent kilometers and a 66 years young body, it is time for others to continue development and production. Over almost 4 decades of bicycle design and lightweight bicycle parts in steel, carbon, aluminium and titanium, have been taken from prototype stage to serial production. Concerning the bicycle designs and the 2-Spoke wheels, efficiency tests, competitions and record attempts were leading in addition to the design. It delivered many international design awards and a large number of speed records, national, European, world, Paralympic and Olympic titles. The numerous advantages of recumbent bicycles are still solid, because
M5 Makes Much More Marvellous Miles
Of course I will continue to ride my M5 CHR recumbent as long as possible. And that also applies to photography, painting and design. After all, there is still more than enough to discover!
More practical news will follow on the M5 website in the near future.
I would like to thank all M5 customers/users in more than 70 countries!
(21-Jan-2023, 04:45 PM)ZoefZoef schreef: Het grootste nadeel van ligfietsen: de kennismaking ermee is ietwat lastig door de kleinschaligheid aan dealers en verkopers. Het grote publiek zal dan ook nauwelijks in contactDus: Marketing, marketing, marketing.
komen met ligfietsen en velomobielen. De ebike en normale fiets koop je praktisch op de hoek van de straat.
(21-Jan-2023, 04:45 PM)ZoefZoef schreef: Ik ben ervan overtuigd dat de velomobiel- en ligfiets markt veel groter kan zijn dan zij nu is. In de toekomst zie jk de velomobielmarkt gewoon blijven en niet krimpen, denk ik. Krijg alleen wel het idee dat er doordat er meer en meer modellen zijn, te zijner tijd wellicht weer wat zullen verdwijnen en dat nkeuwe modellen ontwikkelen noodzakelijk zal blijven. Je ziet het aan de quest. Die lijkt inmiddels niet populair meer te zijn om nieuw aan te schaffen.De huidige markt zo houden gaat niet vanzelf. Daar moet voor gewerkt worden. Dáárom ga ik voor niks op scholen langs om kleine kinderen te laten zien hoe ik me verplaats. Laat ze zich die ene malloot die ze ooit eens gezien hebben maar herinneren.
(21-Jan-2023, 04:45 PM)ZoefZoef schreef: De ligfietsgeneratie is idd niet de allerjongste maar de huidige jongere generatie is straks de oudere generatie die ik rustig in een velomobiel zie stappen straks en helemaal als bijv rekeningrijden ingevoerd wordt. Hoe duurder autorijden wordt, hoe interessanter de velomobiel wordt.Alleen als je out of the box durft te denken. En dat is een probleem, want:
(21-Jan-2023, 04:45 PM)ZoefZoef schreef: Als de huidige velomobielbouwers met pensioen gaan, zal er een wjnstgevend bedrijf op de markt komen dat ongetwijfeld verkocht kan worden om de continuïteit te garanderen. Onderhoud zal blijven. Reparatie van schade idem dito.Ik denk eerlijk gezegd dat je het aan de straatstenen niet verkocht krijgt. Ik ben niet eens echt handig, maar als ik morgen een bedrijf wil beginnen waarmee ik onderhoud en reparatie van velomobielen ga doen kan dat, en ik weet zeker dat ik meteen klanten heb in de regio Rotterdam, want er is niets in de buurt. Een ontzettend kleine klantenkring waar niemand in springt, er zijn er nu gewoon te weinig om een vette boterham aan te verdienen en groei te realiseren. Geen investeerder die daar geld voor geeft. Als ze echt interesse hebben in de markt komen ze wel kijken, om te zien hoe ze het beter kunnen doen zonder jou te betalen
De waarde zit 'm in vastgoed en boedel (beide partijen in Dronten hebben een kooppand, toch?); merkwaarde is er nauwelijks en kennis is enkel in hoofden geborgd. Bij Velomobile World ligt dat overigens anders; er is op dit moment geen partij die zo efficiënt velomobielen kan bóuwen en bijna garantie heeft dat er jaarlijks een aantal honderd opdrachten binnen komen.
(21-Jan-2023, 04:45 PM)ZoefZoef schreef: Wat dat betreft zie ik de toekomst van velomobielen minder somber in dan die van de ligfiets, die terrein verliest aan de snelle ebike.Ik ook. Er is geen reden meer om een gewone ligfiets te rijden, behalve dat het veiliger en veel comfortabeler is. Wat dat betreft heeft M5 wél een extra USP: ze zijn lomp snel. Als je hard wil rijden in Nederland is een M5 een betere keus dan een tijdritfiets.
(21-Jan-2023, 04:45 PM)ZoefZoef schreef: Grootste nadeel van velomobielen: de hoge aanschafprijs. Het blijft uiteindelijk voor veel mensen een berg geld. Dat de lease auto of auto op afbetaling 10x meer kost dan je in een jaar afschrijft aan een velomobiel beseffen ze niet.Dat lost velomobil.net dus ook strak op: Je kan daar gewoon een velomobiel kopen met een financiering. Geldt overigens ook voor een speed pedelec (hier), en zelfs een gewone fiets kan je prima financieren; wordt in de betere fietsenwinkel gewoon voor je geregeld. Gemiste kans voor velomobieldealers in NL - zeker full operational lease is interessant. De klant loopt dan geen enkel financieel risico in voor die klant een onbekende wereld.
(21-Jan-2023, 04:45 PM)ZoefZoef schreef: Al heeft luiheid er ook een hoop mee te maken. Ik kan me bwst voorstellen dat je lekker in de auto stapt met de radio aan als je lekker kan doorkachelen ermee en lekker warm en drlog zit.
Zeker.
(21-Jan-2023, 06:41 PM)TimSch schreef: Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Zeker de jongere generaties worden heus in hun aankoopproces beïnvloed door de website. Bestel jij bij louche websites met spelfouten en verouderde informatie? En al helemaal de bedragen die je voor een VM op moet hoesten.Helemaal eens Tim. Maar schreeuw vooral mee zou ik zeggen. De dealers kunnen het niet alleen, zelfs niet als ze wél heel slim met marketing om gaan springen. Wij kunnen prima ambassadeurs zijn, voor onze eigen toekomst
Het spijt me, ik ben een optimistisch mens en vind het product velomobiel geweldig, maar hier geloof ik niet in. Ja, men gaat op zoek naar alternatieven maar als de bedrijven in de VM branche niet gaan werken aan hun zichtbaarheid buiten de huidige clientèle gaat maar een fractie van die zoekenden de velomobiel überhaupt tegenkomen in hun zoektocht naar alternatieven. Ik weet niet hoe jij het ervaart maar ik moet 9 van de 10 mensen uitleggen waar ik in vredesnaam in aan kom fietsen. Buiten de VM bubbel is het product simpelweg onbekend en praktisch onzichtbaar.
(21-Jan-2023, 06:41 PM)TimSch schreef: Ik hoop dat er dan liefhebbers willen instappen/investeren.
Als ik tegen die tijd genoeg heb: Present.
(21-Jan-2023, 06:41 PM)TimSch schreef: Een velomobiel bestel ik niet via een louche website. Die bestel ik bij een dealer of velomobiel zelf. Het is simpelweg geen product dat verzonden wordt en je makkelijk kan terugsturen. Het is een serieus product met een serieuze prijs. Die aanschafprijs zorgt er dan ook voor dat je voor aanschaf eerst een proefrit wil maken en dan kom je al snel bij een dealer met winkel of de fabrikant zelf uit. Ik denk dat dat ook precies is wat velomobiel.nl het liefst ook wil.Je kan tegenwoordig zelfs auto's online kopen, sterker nog: er zijn fabrikanten die niets anders meer doen dan online aanbieden. Lynk & Co. maakt er een soort spelletje van, heeft "boutiques" waar ze events organiseren, waar je eens om de auto heen kan lopen en waar je lekker hip kan doen, maar that's it.
Ze worden gewoon besteld en het publiek dat ze aanspreken is verrassend jong. Kan prima, maar alweer.... M van Marketing.
(21-Jan-2023, 06:41 PM)TimSch schreef: Er zouden er best wat meer mogen komen idd.Dáár komen mensen zoals ik om de hoek kijken. Als velomobiel.nl morgen een order krijgt van 100 stuks, of zelfs 1000 stuks, dan gaat die niet binnen een paar maanden geleverd worden. Als je nu één QV bestelt duurt dat ook een jaar. Maar het is geen rocket science wat ze daar doen. Het is handwerk, maar best wel schaalbaar.
Probleem: er is geen capaciteit om veel grootschaliger te produceren.
Al zou velomobiel morgen een order krijgen van 100 stuks. Op korte termijn geleverd worden kunnen ze niet.
Geef mij een order voor 1000x DF, geef ik je over een maand een prijs, en ga ik voor je regelen dat je ze over een jaar hebt. Deal?
(21-Jan-2023, 06:41 PM)TimSch schreef: Een rijke investeerder die een grotere velomobiel fabriek kan en wil bouwen zou dat verschil kunnen maken. Vind die maar.. naast personeel dat de velomobielen kan maken.Als je echt een grote order hebt zijn er zat. Het product op zich is dan wel uniek, fietstechniek is dat niet. Koolstofvezel evenmin.
(21-Jan-2023, 06:41 PM)TimSch schreef: Zet een goed team erachter, pomp er geld in en je kan het bedrijf verder uitbouwen, al denk ik niet dat forse groei nu een doel is van velomobiel eigenlijk.Dat is zowel hun achilleshiel als hun zegen.
(21-Jan-2023, 06:41 PM)TimSch schreef: Vraag me dan ook af wat ee gebeurd als ze nu een order binnenkrijgen van bijv 50 stuks tegelijk van bijv leaseplan die ze wil aanbieden aan hun zakelijke klanten. De productiecapaciteit kan dat gewoon niet aan op het moment.Pak je popcorn en ga klaar zitten. Als ik me niet vergis heeft Jan iets van 40 Bülkjes verkocht naar de VS.
(21-Jan-2023, 06:41 PM)TimSch schreef: Dat laatste vind ik wel een leuke. Mensen zijn dol op leaseauto's van het werk. Hangt een prijskaartje aan natuurlijk .. maar wat nou als de keuze ook een velomobiel zonder bijtelling kan zijn en 500 euro extra per maand salaeis OF een auto van de zaak? In menig branche zou die velomobiel prima kunnen dienen als vervanging.Ik denk dat we met z'n allen gewoon stevig moeten blijven "duwen", maar dat we moeten hopen dat juist subsidie niet gebeurt. Organische groei, stapje voor stapje, bedrijf voor bedrijf, is goed. Als we morgen ineens op het fietspad in de file staan loopt de populariteit hard terug. Als Velomobile World in de tussentijd opgeschaald is naar 3000 fietsen per jaar, loop je kans dat het juist stuk loopt. Maar ambitie is denk ik wel noodzakelijk (en die heeft Jan gelukkig wel!).
Zou dat gebeuren, zul je ze steeds meer zien. Alleen, waar haal je die grote hoeveelheid velomobielen vandaan?
(21-Jan-2023, 08:09 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik erger me vaak aan de elektrische auto reclames, zoveel subsidie van de regering.
Op alle auto's zit subsidie. Ze kosten de samenleving veel meer dan ze opleveren, uitzonderingen daargelaten.
(21-Jan-2023, 08:28 PM)Hoekie schreef: Voor een serieuze deuk in de boter, zou omkleden ook niet nodig moeten zijn. Gemakzucht begint met dat men zich niet eens om hoeft te kleden. Dat hoor ik al van motorfiets rijders; voor het werk een motorpak aantrekken is te veel gedoe. De UPDATE VM45 project | (katanga.eu) zou dan een geschikte kandidaat kunnen zijn.Lijkt me een leuke wereld om in te leven Hoop dat het lukt!
Een procentje van de leasemarkt is al een leuke heleboel.
Voor het nog leukere, ze zijn nu aangestoken door de efficiëntie, neemt een kwart er een bio VM bij. Voor als reserve en voor de dagen dat men wel goed wil zweten.
(21-Jan-2023, 08:28 PM)Hoekie schreef: PS Ik zie dat we offtopic gaan...
Goed punt. Misschien de moeite om te splitsen?